Tone-of-voice – какво представлява и защо е важен за бранда ви?
Всеки избор, който правите при създаването и развиването на своята марка, е ключов за дългосрочния ви успех в е-commerce. И със сигурност един от най-важните елементи при изграждане на бранд идентичност е вашият tone-of-voice. Тук ще го разгледаме в детайли и ще ви дадем някои полезни съвети и идеи.
Какво е tone-of-voice и защо е ключов за вашата идентичност?
Това е начинът, по който вашият бранд комуникира с аудиторията. Tone-of-voice-ът отразява вашата мисия, ценностите ви и подходът ви при развиването на бизнеса ви.
Защо tone-of-voice е важен при създаването на бранд идентичност?
Не е случайно, че големите компании инвестират огромни бюджети за изграждането на комуникационна стратегия и за избора на точните послания. Ето защо си заслужава и вие да отделите специално внимание на вашия tone-of-voice:
- Помага ви да се отличите сред своите конкуренти.
- Улеснява създаването на стратегия за съдържание. Ако имате добре изграден tone-of-voice, ще можете да „стъпите“ на него при подготвянето на своите маркетинг текстове.
- Помага ви да създавате убедителни послания, да разкажете по интересен начин за своята бранд история и за мисията си и не на последно място – по-лесно да превърнете посетителите в купувачи.
Искате да научите повече по темата? Научете какво е бранд и кои са ключовите процеси при формирането и поддържането на бранд идентичност.
Как tone-of-voice-ът влияе на възприятието на вашия бранд?
Всяка една дума, която споделяте в своите канали за комуникация, допринася за цялостната представа за вашата марка. Tone-of-voice-ът е това, което придава характер на бранда ви и създава у клиентите усещането, че общуват с човек, а не с бизнес.
Освен това той увеличава доверието към вас и ви придава авторитет. Ако пишете и говорите увлекателно, искрено и естествено, хората ще знаят, че могат да разчитат на вас.
Основни елементи на tone-of-voice
Стил на писане – как да изберете правилния за вашия бранд
Има различни начини за дефинирането на стила ви на писане. Тук ще ви представим един от популярните подходи: четирите измерения на tone-of-voice според Nielsen Norman Group. Ето кои са те:
- Официален или небрежен стил.
- Сериозен или забавен.
- Уважителен или по-дързък и директен.
- Делови стил или такъв, показващ повече емоция и отношение към написаното.
За всяко от тези измерения можете да направите скала и да отбележите къде искате да се намира вашият бранд на нея. Така ще имате възможност по-фино да дефинирате начина, по който вашата марка комуникира с аудиторията.
Дължина на текстовете – кратки или по-обширни послания?
Разбира се, тя може да варира в зависимост от целта на съобщението и канала на комуникация. Но е добре да определите обща посока за дължината на текстовете си. Лаконичността ще ви помогне да звучите по-уверено или пък да създадете усещане за загадъчност. С по-обширни послания ще можете да представите предимствата на продуктите си в детайли или да разкажете история, но същевременно има риск да станете леко отегчителни за аудиторията.
Съветваме ви да сравните различни варианти, преди да направите финален избор. Уверете се също, че дължината на текстовете пасва добре и на стила на писане, който вече сте дефинирали.
Обръщение към аудиторията
Най-често брандовете говорят и пишат на „ти“ или на „вие“ (в множествено число). Второто може да се възприеме като по-смекчена версия на официалното „Вие“, което е все по-рядко срещано, особено при комуникацията в социалните медии.
Ако вече сте дефинирали стила си на писане, по всяка вероятност обръщението към потребителите ще дойде съвсем естествено.
Как да изградите подходящ tone-of-voice за вашата бранд идентичност?
Анализ на аудиторията – как да говорите на езика на клиентите си
Успешните брандове са тези, които познават добре потребителите. Първо се уверете, че сте дефинирали ясно своите таргет аудитории. След като знаете най-важните характеристики за потенциалните си клиенти (възраст, пол, местоположение, интереси и други), ще ви е по-лесно да пишете на разбираем за тях език. Например: съвсем различен ще е подходът ви при комуникация с потребители от поколението X и с такива от поколение Z.
Примери за tone-of-voice от различни брандове
Разбира се, вашият tone-of-voice трябва да е уникален и да е съобразен с мисията на бизнеса ви и със стратегията ви. Но е добра идея да следите другите брандове и да се вдъхновявате от тях. Ето няколко бързи и интересни примери от популярни компании:
- Tone-of-voice-ът на Nike е сериозен, мотивиращ и излъчващ самоувереност. Кампаниите на тази марка вдъхновяват потребителите винаги да дават най-доброто от себе си.
- Old Spice използват съвсем различен подход. Техните реклами са изпълнени с хумор и се стремят винаги да са извън клишетата.
- Coca-Cola се фокусира върху позитивни послания, представящи моментите на радост и приятелството.
Ако прочетете или чуете реклама на някой от тези брандове, вероятно веднага ще разпознаете коя е марката. Това е доказателство, че тези компании са свършили страхотна работа при изграждането на своята комуникационна стратегия.
Как да поддържате последователен tone-of-voice?
Ако бъдете последователни в комуникацията си, потребителите по-бързо ще запомнят вашия бранд и по-лесно ще ви се доверят.
След като сте избрали tone-of-voice-а си, е ключово да го следвате във всички маркетинг канали: в сайта си, социалните медии, имейлите, за аутдор реклама и други. Ако имате по-голям бизнес и различни хора работят върху писането на текстовете, ви съветваме да подготвите tone-of-voice guideline – документ, описващ най-важната информация за това как пише и говори брандът ви. Така ще е много по-лесно за екипа ви да създава консистентна комуникация.
Вече може би се убедихте, че има огромно значение как общувате с аудиторията си. И че създаването на отличаващ се и консистентен tone-of-voice е един от основните процеси при изграждане на бранд идентичност. Това ще ви помогне да скъсите дистанцията с потребителите да привличате повече нови клиенти.
Искате да стартирате собствен онлайн бизнес и да създадете бранд идентичност, която лесно да комуникирате в разнообразни канали? Доверете се на GombaShop™ – е-commerce платформа, която ви предоставя всички необходими функционалности и маркетинг инструменти, за да продавате в Интернет. Възползвайте се от безплатния 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключването на годишен абонамент. Започнете тук.