8 важни неща, които трябва да предвидите, преди да стартирате интернет магазин.

Последно обновяване: 12 септември 2022

Отворете онлайн магазин с Gombashop™

Макар, че това да продаваш онлайн, по същество не се различава от това да го правиш офлайн, търговията в Интернет има своите специфики и особености.

Независимо от това дали имате (или не) опит като търговец, преди да стартирате Вашия онлайн магазин е необходимо да обърнете внимание на някои специфични за електронния бизнес особености.

По-долу сме се опитали да обобщим осем от нещата, които трябва да предвидите, преди да се захванете с онлайн продажби.

1. Изберете име и домейн на Вашия онлайн магазин

Докато изборът на име изглежда лесен, изборът на домейн може да се окаже нелека задача. Домейнът трябва да е кратък, да отговаря на името на Вашия бранд и/или да описва максимално точно това, което продавате.

Например, ако ще продавате луксозни обувки, домейн "luxuryshoes.com", би бил изключително подходящ за вашите нужди. Също така е важно да решите и къде ще продавате. Ако Вашите клиенти ще са предимно от България, може да помислите за домейн с разширение .bg - например luxuryshoes.bg В този случай изборът на транслитерален домейн също е добра идея - luksozniobuvki.com.

При всички положения, домейнът е изключително важен за всеки онлайн търговец. Това е името, с което ще Ви запомнят потребителите, така че бъдете внимателни и отделете необходимото време, за да измислите правилния домейн за Вашия стартиращ интернет магазин.

Може да проверите свободен ли е избраният от Вас домейн, както и да го закупите (ако това е така) - от тук

2. Планиране на разходите

Закупуването на домейн и платформа (сайт), чрез които да продавате стоките си, съвсем не изчерпва инвестицията, свързана с Вашия интернет магазин.
Ето кратък списък с неща, които може би не сте се планирали, но трябва да предвидите, тъй като биха отнели не само Вашето време, но и биха изисквали допълнителен финансов ресурс:

а) Въвеждане на първоначалното съдържание в интернет магазина:

Въвеждането на информацията в магазина е повече времеемък, отколкото предполагащ допълнителни разходи процес. Въпреки това трябва да сте подготвени, че част от съдържанието в сайта, може (и дори е препоръчително) да бъде подготвено на професионално ниво. В тази връзка е необходимо да знаете, че евентуално бихте имали нужда от: 
- юридическа консултация за изготвяне на условията за ползване на интернет страницата (някой платформи, включително и GombaShop™ предлагат готови - подготвени от юрист общи условия, които могат да бъдат директно използвани, без да се налага да плащате за правна консултация.);
- наемане на професионална техника и/или фотограф за заснемане на Вашите продукти. Това разбира се не е задължително, но доброто представяне на продаваните стоки е от изключителна важност за реализиране на добри продажби. За това, ако имате възможност не правете компромис с качеството на снимките в сайта.

б) Поддръжка на онлайн магазина:

Поддръжката на Вашия интернет магазин също е свързана с определени разходи. Такива могат да бъдат ежемесечния абонамент за технически и хостинг услуги (в зависимост от използваното софтуерно решение за онлайн търговия), както и възнаграждението на служителите, отговарящи за съдържанието и обработването на поръчките във Вашия сайт.

в) Маркетинг:

НЕ СЕ ЗАБЛУЖДАВАЙТЕ. Независимо, колко уникален и страхотен продукт имате и независимо колко конкурентни са цените Ви, ако не рекламирате Вашия магазин, никой няма да разбере за това. Необходимо е да предвидите бюджет за реклама. Хубавата новина е, че когато говорим за интернет маркетинг, възможностите са наистина много, а поне в началото бихте могли да се справите съвсем добре със сравнително малко средства.
Наблегнете върху PPC реклама (или реклама за която плащате на клик), изграждане на социална комуникация (например създаване и поддръжка на Facebook страница на магазина Ви), както и на SEO (или оптимизация за търсачки).

3. Избор на софтуер за онлайн търговия

Опциите за стартиране на онлайн магазин са изключително много, като правилният избор зависи от множество фактори.

Най-общо можем да разделим вариантите за изграждане на интернет магазин на три:

а) Изграждане на уникално софтуерно решение съобразено със специфичните изисквания на клиента.

Това решение е подходящо за бизнеси с по-голям обхват на дейността, разполагащи с голям ресурс и възможности за инвестиция. Също така е подходящо за създаване на интернет магазини със специфични нестандартни изисквания.

Цени: В зависимост от избраната уеб агенция в България изграждането на такъв магазин варира от 5 000 лв до 20 000 лв.

Предимства:

- Получавате интернет страница, съобразена изцяло с Вашите нужди и изградена специално за Вас;
- Онлайн магазинът ще има уникален дизайн, който ще го отличава от конкурентите на пазара;
- Системата може да бъде разширявана в зависимост от Вашите специфични нужди;
- За поддръжката може да разчитате на екип от професионалисти, които ще Ви помогнат при отстраняване на евентуално възникнали проблеми.

Недостатъци:

- Висока цена;
- Обвързаност на бизнеса със софтуерната компания, изградила магазина;
- Наличие на съпътстващи разходи за хостинг и поддръжка;
- Изграждането на такъв магазин може да отнеме между 2 и 6 месеца.

б) Закупуване на сайт, базиран на готов софтуер (уебсайт) за онлайн търговия

Решенията в този сегмент също изискват наемането на уеб дизайн специалисти, които да се погрижат за интеграцията на готовия софтуер. Тези решения са по-бюджетен вариант, но специфично при тях е наличието на завишен разход за поддръжка и надграждане.
Важно е да знаете, че често тези решения се предлагат на изключително атрактивни цени, като различните функционалности, а дори и дизайна биват калкулирани допълнително.

Цени: от 2 000 лв. до 5 000 лв.

Предимства:

- По-ниска цена в сравнение с решенията по поръчка;
- Разработката отнема около 1 месец.

Недостатъци:

- Ограничени възможности за преработка;
- Завишение разходи за поддръжка;
- Често сложни за управление и неудобни интерфейси;
- Завишена уязвимост към недобросъвестни действия (хакерски атаки);
- Съпътстващи разходи за хостинг и поддръжка.

в) SAAS (software as a service) решения

Това са модерни решения за онлайн търговия, които предоставят най-добрия баланс м/у качествено софтуерно решение и цена.

При тези решения няма нужда от инсталация на софтуер, закупуване на хостинг, нито пък наемане на софтуерни специалисти или уеб студия. Настройването на самите интернет магазини става изключително бързо, а Вие може да започнете тяхното използване буквално минути след първоначалната заявка.

Онлайн магазините, предлагани като SAAS, са сравнително нови решения и са изключително подходящи за малки и средни търговци, артисти и търговци със собствено производство.
Заплащането става на месечен абонамент, като цялата съпътстваща техническа и хостинг поддръжка е поета изцяло от предлагащата услугата компания. Това прави този тип решения предпочитания избор за всеки стартиращ онлайн бизнес.

Цени: От около 30 лв. на месец до 200 лв. на месец, в зависимост от избраните абонаментни планове.

Предимства:

- Ниска инвестиция;
- Разсрочен (месечен) абонамент;
- Изключително лесни за употреба;
- Не изискват наемане на софтуерни компании;
- Поддръжката и хостинга са включени в цената;
- Разполагате с работещ магазин, минути след първоначалната заявка.

Недостатъци:

- Този тип решения са с предварително заложени функционалности. Ако Вашият бизнес изисква екзотична, специфична функционалност, съществува вероятност платформа от тип SAAS да не може да отговори на тези Ваши изисквания. За това, преди да изберете платформа, се информирайте подробно за възможностите, които тя предлага, за да сте сигурни, че те покриват на 100% нуждите на интернет магазина Ви.

4. Проучете конкуренцията

За да сте успешни, трябва да сте наясно с това как се развиват конкурентните онлайн магазини.

Следете промоциите, новите продукти, цените и отстъпките, които другите търговци предлагат. По този начин ще можете да сте винаги адекватни на пазара.

5. Създайте търговски акаунти, с които да приемате онлайн/офлайн разплащания.

Макар, че най-разпространения начин за разплащане в България си остава наложения платеж, алтренативни решения, като разплащане с кредитни и дебитни карти, плащане по банков път или през системата на EasyPay, добиват все по-голяма популярност.

Проучете внимателно какви са възможностите за приемане на плащания от избрания от Вас софтуер за електронна търговия и създайте необходимите търговски акаунти в наличните системи за разплащане.

Ето списък с популярни методи за разплащане:

PayPal - Най-разпространената платформа за разплащания в света. Регистрацията е лесна и бърза, но в последствие от търговците се изискват документи. Чрез PayPal може да реализирате разплащания с всички видове кредитни карти. PayPal разплащанията могат да бъдат направени директно и не изискват допълнителна регистрация.
Повече информация: тук

EasyPay - Най-разпространеното средство за разплащане в България. Регистрацията е сравнително лесна. Системата на EasyPay разполага с хиляди офиси в страната, което би улеснило клиентите на магазина.
Повече информация: тук

ePay - Онлайн система за разплащания, разпространена в България. Приема плащания с Visa и Mastercard - кредитни и дебитни карти.
Повече информация: тук

Методите за разплащане са важна част от онлайн търговията и възможността за разплащане по един или друг начин може да бъде определяща за това дали даден клиент ще реализира покупка или не.

Преди да изберете какви методи за разплащане ще предоставяте във Вашия магазин, трябва да сте наясно къде и какви са клиентите Ви.

Ако ще продавате предимно в България препоръчителния пакет от опции за разплащане е:
- възможност за плащане с наложен платеж,
- чрез банкова сметка,
- на каси на EasyPay
- възможност за приемане на плащания от кредитни карти (PayPal или ePay)

Ако таргетирате клиенти в други страни, вариантите за плащане на каса или с наложен платеж отпадат, а включването на междунарадна система (като PayPal) е задължително.

И накрая, важно е да знаете, че предоставянето на прекалено много възможности за разплащане не трябва да е самоцел, тъй като това би могло да обърка Вашите потребители. Познавайки бизнеса си, преценете предоставянето на кои раплащателни средства ще е важно за Вашите клиенти и се ограничете само до тях.

6. Изберете система за отчитане на посещенията и статистика

Отчитането и анализа на потребителското поведение в даден сайт са важен инструмент, с помощта на който може да подобрите ползваемоста на Вашия магазин, както и да изградите правилна маркетингова стратегия.

Има различни софтуери за анализ и отчет на посещенията в сайтовете, като най-популярен е инструмента на Google - Google Analytics. Google Analytics предоставя изключително много опции за отчет и статистика, интегрира се лесно и е напълно безплатен. Именно поради това този софтуер е предпочитан от по-голямата част от интернет потребителите.

Независимо коя система за статистика ще използвате, не подценявайте този аспект от дейноста си, защото той е изключително важен.

7. Изберете Вашия куриер

Доставките и куриерските услуги са неизменна част от работата на всеки онлайн магазин. Преди да започнете да продавате, трябва да сте наясно по какъв начин Вашите продукти ще достигат до клиентите Ви. Проучете кои са куриерските фирми на пазара, какви са условията, които могат да Ви предложат и дали извършват доставки до всички важни за Вас райони. Не е задължително да работите само с един доставчик, изберете най-доброто за Вас и Вашите клиенти.

8. Създайте си маркетинг план

Въпреки, че при стартирането на онлайн магазин, голяма част от хората се концентрират предимно върху работата със софтуера и въвеждането на първоначалното съдържание от продукти, маркетинговият аспект на електронната търговия съвем не е за подценяване.

Маркетирането онлайн е различно и крие своите специфични особености. За стартиращ онлайн бизнес, активностите свързани с популяризиране и покачване на продажбите могат да се разделят най-общо на четири категории:

- Активности на самия сайт - това са търговски похвати свързани директно с Вашите продукти: промоционални отстъпки, сезонни намаления, отстъпки за количества, безплатни екстри (като безплатна доставка, подаръчни продукти, промоции от вида - купуваш 2 получаваш 3) и др.;

- Платена реклама - платената реклама е най-бързия начин да привлечете трафик (респективно продажби) към Вашия сайт. Вариантите за платена реклама в интернет са много, но за стартиращ магазин, най-рационални са PPC рекламните формати (или реклама, при която плащаш за клик). Такива опции се предлагат от Google и Facebook, например;

- Дългосрочни маркетингови активности - към тази категория спадат дейности, като SEO (оптимизацията за търсачки), PR, изграждане на онлайн репутация и др.;

- Активности в социални мрежи - създаване на Facebook страница, организиране на игри и промоции, създаване на видео галерии в YouTube, галерии от снимки в Pinterest и др.