User experience за e-commerce – всичко, което трябва да знаете

Последно обновяване: 14 май 2025
ux design
ui design
ux
web design
user experience
ux designer

Днес онлайн потребителите имат по-голям избор от всякога. И ако по някаква причина магазинът ви не им хареса, те много бързо могат да се насочат към ваш конкурент. Затова, освен да предлагате качествени продукти и атрактивни оферти, трябва да създадете и добро потребителско преживяване в сайта си.

Какво точно означава това и на кои елементи да отделите специално внимание? В това детайлно ръководство ще ви запознаем с най-важното по темата.

Какво е User Experience (UX) в e-commerce?

User experience в е-commerce представлява цялостното преживяване на един потребител при взаимодействието му с вашия онлайн магазин. Всяка интеракция (зареждане на страница, отваряне на навигацията в уеб сайта, разглеждане на продукт и други) допринася за общото впечатление на посетителя за вашия бранд – и може да е решаваща за това дали ще направи поръчка, или не.
 

Разликите между UI и UX

Двата термина са свързани и много често се използват като синоними или са назовавани с общата фраза UX / UI дизайн. Но между тях има някои разлики, които е добре да отбележим.

Терминът User Interface е популярен със съкращението UI и на български като потребителски интерфейс. В е-commerce той означава дизайна на визуалните елементи от сайта ви, с които клиентите си взаимодействат: бутони, форми, линкове, икони, менюта и други.

User Experience е по-широко понятие, което отговаря на въпроса как потребителите се чувстват по време на интеракцията с онлайн магазина ви. Това означава, че UX включва не само отделните визуални елементи, но и последователността и начина на представянето им (например екраните при регистрация или етапите от завършването на поръчката), скоростта на зареждане на сайта ви, а дори и копирайтинга.

Значение на UX дизайна за онлайн магазините

По-доброто потребителско преживяване означава повече доволни посетители. Ако оптимизирате ключовите елементи в сайта си, клиентите ще пазаруват при вас с лекота и с удоволствие. Така не само по-лесно ще се превърнете в предпочитан избор пред конкурентите, но и ще подобрите репутацията на бранда си.

Оптимизирането на UX ще донесе много дългосрочни ползи за бизнеса ви – и определено си заслужава да инвестирате време в това.

Как дизайнът на потребителското изживяване влияе на продажбите?

Разбира се, едно от най-важните предимства на UX дизайна е това, че влияе положително на печалбите на бизнеса ви. Подобряването на потребителското преживяване е един от начините да увеличите продажбите си, без да е необходимо да генерирате повече трафик и да инвестирате в реклама.

Основни елементи на UX, на които да обърнете внимание

Не е достатъчно просто да изберете красив дизайн за онлайн магазина си. Ето на какво още е важно да отделите внимание, за да осигурите добро потребителско преживяване.

Време за зареждане на сайта ви

В е-commerce всяка секунда има значение! Повечето статистики показват, че добър ориентир за времето за зареждане на страниците в сайта ви е около 2.5 секунди при отваряне от десктоп устройство и около 8.5 секунди при отваряне от телефон.

Ако онлайн магазинът ви е твърде бавен, е много вероятно потребителите да загубят търпение и да потърсят подобни продукти на друго място. Съветваме ви да използвате инструменти като Google PageSpeed Insights или GTmetrix – те ще ви предоставят детайлна информация за страниците ви, както и насоки какво можете да оптимизирате в тях (например да намалите размера на изображенията и видеата или да минимизирате CSS и JavaScript кода).

Навигация, търсене и филтри в онлайн магазина

Най-важното за посетителите ви е бързо и безпроблемно да открият продуктите, които търсят. Ето как можете да ги улесните:

  • Осигурете удобна навигация в уеб сайта си, която е структурирана спрямо категориите в онлайн магазина ви и показва на първите места най-търсените типове артикули. Ако имате по-голямо продуктово портфолио, е добра идея да използвате меню на няколко нива.
  • Добавете в горната част на сайта си поле за търсене, което е достатъчно голямо и по възможност има autocomplete функционалност.
  • Улеснете откриването на продукти, като добавите различни филтри – например по марка, размер, цена, цвят и други.

Мобилна версия на сайта

Голяма част от онлайн потребителите пазаруват от смартфоните си – и през 2025 година е просто задължително да имате риспонсив дизайн или мобилна версия. По този начин ще сте сигурни, че онлайн магазинът ви изглежда добре и зарежда бързо на всякакви устройства.

Можете да използвате и Developer функционалностите на браузъра си, за да направите проверка на мобилната версия на сайта си и да видите как ще изглежда на различни екрани.

GombaShop™ предоставя готови дизайн темплейти за онлайн магазин, които са изработени от водещи професионалисти в бранша. Всеки от шаблоните е напълно риспонсив, а освен това имате възможност да активирате и специализирана мобилна верия, която осигурява още по-бързо зареждане.

Не пренебрегвайте и достъпността на онлайн магазина си

Важно е сайтът ви да е удобен за използване и от хора с различни увреждания. Съдържанието ви трябва да е разпознаваемо от екранни четци. Затова се уверете, че то е с добра структура (заглавия, подзаглавия и списъци) и че изображенията ви имат алтернативен (alt) текст.

Интерактивните елементи (бутони, линкове и менюта) трябва да могат да бъдат достигнати и с клавиатурата. Така потребителите, които нямат възможност да работят с мишка, ще могат да разглеждат сайта ви.

Checkout процес – задължителен елемент на UX

Последното, което бихте искали, е потребителят да се откаже при финализирането на поръчката си. Затова важно да се погрижите всички стъпки от този процес да са максимално лесни.

Как да създадете лесен и удобен checkout процес?

Ето за кои елементи задължително да се погрижите:

  • Намалете стъпките, необходими за завършване на поръчка. Съветваме ви за checkout страницата да заложите на по-минималистичен дизайн без разсейващи елементи.
  • Изисквайте от потребителите възможно най-малко информация.
  • Осигурете възможност за поръчка и без предварителна регистрация в онлайн магазина ви.
  • Добавете максимално много опции за плащане и доставка.
  • Предлагайте и възможност за бърз преглед на продукти и бърза поръчка.

Как добрият UX дизайн намалява броя на изоставените колички?

Знаехте ли, че около 70% от всички онлайн поръчки са изоставени? Една от основните причини за това е неоптимизираният checkout процес. С помощта на добрия UX дизайн ще намалите така нареченото „триене“ (friction) на различните етапи от потребителската пътека и ще улесните клиентите по пътя им към покупката.

Как да оптимизирате UX дизайна на своя онлайн магазин?

Вече ви запознахме с основните елементи на доброто потребителско преживяване. Тук ще ви дадем и някои конкретни насоки как можете да оптимизирате UX дизайна на своя сайт.

Инструменти и методи за анализ на потребителския интерфейс

Статистиките са най-добрият приятел на онлайн предприемачите! Преди всичко, задължително следете данните от Google Analytics. Там ще получавате информация за скоростта на зареждане на сайта ви, разглежданията от различни устройства, bounce rate на страниците, различни събития (например кликания върху бутони) и още. GombaShop™ администрацията също ще ви е много полезна – особено статистиките за поръчките и за изоставените колички.

Ако искате да получите детайлна информация за поведението на потребителите, ви препоръчваме да разгледате и някои специализирани инструменти за UX анализ. Те предлагат разнообразни функционалности, които ви помагат да опознаете по-добре посетителите:

  • Heatmaps – графики, показващи кои са елементите от онлайн магазина ви, с които хората най-много си взаимодействат.
  • Записи на потребителските сесии. С тяхна помощ лесно ще разберете кои са местата от сайта ви, на които посетителите се затрудняват или объркват.
  • Инструменти за проследяване на потребителската пътека. Те ще ви помогнат да проследите целия път на клиента към поръчката и да откриете кои елементи от checkout процеса трябва да оптимизирате.

Значението на обратната връзка от купувачите

Успешните онлайн бизнеси са тези, които чуват мнението на клиентите си. Това важи с пълна сила както за продуктите и обслужването ви, така и за дизайна на потребителското изживяване.

Следете често задаваните въпроси, свързани с работата на сайта ви. Например: ако предлагате опция за плащане с карта, но посетителите не я откриват лесно и ви пишат с въпроси за това, със сигурност трябва да оптимизирате дизайна на checkout страницата.

Добра идея е и да организирате проучвания. Можете да изпращате по имейл кратки анкети, в които питате клиентите какви са впечатленията им от вашия онлайн магазин и колко лесно им е било да направят поръчка.

 

Дизайнът на потребителското изживяване не е опционален, а задължителен елемент за успеха ви в е-commerce. Ако следвате добрите практики и другите насоки, които ви представихме, ще имате по-лесен за използване сайт и повече доволни купувачи.

Искате да създадете собствен онлайн магазин, който има професионален дизайн и осигурява перфектно потребителско преживяване? GombaShop™ е подходящо решение за вас. Платформата ви предоставя всичко необходимо, за да продавате в интернет, и е подходяща за всякакви видове продукти. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% намаление при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.