Стартиране на онлайн бизнес през 2024 – всичко, което трябва да знаете
Хрумнала ви е страхотна идея за бизнес, вдъхновили сте се от историята на някой предприемач или просто искате да се впуснете в ново приключение – каквото и да ви е мотивирало за създаването на собствен онлайн магазин, може би си задавате въпроса: “Откъде изобщо да започна?”
Това подробно ръководство ще улесни първите ви стъпки в е-commerce и ще ви помогне да минимизирате риска при стартирането и разходите си.
Каква е обстановката в е-commerce сферата в момента?
Според проучване на Statista оборотът в е-commerce сектора в световен мащаб ще бъде над 4 трилиона долара до края на 2024. Очаква се тези цифри да се покачват с 9.49% годишно и към 2029 година общите приходи да достигнат почти 6.5 трилиона долара.
Уверено продължава расте и броят на хората, които пазаруват онлайн – до края на 2029 се очаква те да са 3.6 милиарда. За това допринасят все по-лесният достъп до Интернет и това, че онлайн пазаруването става все по-удобно. По всичко изглежда, че е-commerce ще е много перспективна сфера през следващите години. И това не е случайно. Онлайн търговията помага на бизнесите да достигат много купувачи по целия свят, да увеличат продажбите си и да развиват дейността си, без да са зависими от конкретна физическа локация.
Онлайн търговията става все по-популярна, а благодарение на SaaS платформите за е-commerce като GombaShop™ създаването на магазин е бързо и не изисква специфични технически и дизайн умения. Това означава, че ще имате огромна конкуренция – както от утвърдени бизнеси, които искат да пренесат дейността си онлайн, така и от нови играчи на пазара. Все по-трудно ще става и откриването на ниша, която не е много наситена.
За да се отличите от конкурентите си, трябва да инвестирате повече време в изграждането на добър бизнес план, в създаването на отличаващ се бранд и в осигуряването на качествено клиентско обслужване.
- Mobile commerce пазарът продължава да расте. Затова е важно да осигурите лесно и удобно пазаруване през телефони и таблети. Изберете за онлайн магазина си риспонсив дизайн или използвайте отделна мобилна версия.
- Както за милениалите, така и за поколението Z е все по-важно да пазаруват от етични и eco-friendly брандове. Социалната отговорност трябва да е ключова част от маркетинг стратегията ви.
- Поверителността и безопасното пазаруване са приоритет за купувачите. Уверете се, че онлайн магазинът ви спазва всички GDPR регулации, както и изискванията за бисквитки на Google Consent Mode v2.
- Все повече онлайн бизнеси разчитат на изкуствения интелект за разнообразни задачи: създаване на рекламни текстове и визии, клиентска поддръжка, персонализация на преживяването по време на пазаруване. Много рекламни платформи, сред които Meta, Google Ads и Mailchimp добавиха AI инструменти, които ще ви помогнат да подобрите резултатите от маркетинг активностите си.
- Сред трендинг продуктите за 2024 са нестандартните ободряващи напитки, преносимите батерии и артикулите за домашни любимци.
Как да стартирате собствен онлайн бизнес – стъпка по стъпка
Онлайн бизнес не може да се създаде по шаблон, но има някои ключови стъпки, през които трябва да преминете, независимо какво и на кого ще продавате. Тук ще ви ги представим съвсем накратко заедно с линкове към полезни ресурси, в които можете да прочетете повече по темата.
Това е началото на пътя на всеки бизнес. Можете да откриете идеи по различни начини, например: с помощта на платформи като Google Trends, с проучване на пазарите в чужбина или като подобрите вече съществуващ продукт. Препоръчваме ви да направите списък с всички идеи, които имате, след което да ги проучите в детайли.
Можете да ги оцените по няколко основни параметъра: колко голямо търсене ще има от страна на потребителите; има ли потенциал за развитие; каква е необходимата инвестиция; доколко ще ви допада да работите по такъв тип бизнес. След това изберете една идея, която да реализирате.
Трябва да знаете за кого точно са предназначени предложенията ви – в противен случай усилията ви, вложени в реклама, може да са напразни. Определете една или няколко основни групи от потенциални купувачи, които са обединени от общи характеристики като пол, възраст, икономически статус, интереси и още.
Прочетете нашето ръководство за таргет аудитории.
Това е ключова стъпка от маркетинг стратегията ви. Определете кои са бизнесите, които продават същите или подобни продукти и са с подобен бизнес модел и ценообразуване. След това ги проучете в детайли: какви са цените и промоциите им; каква е маркетинг стратегията им; какви са предимствата и недостатъците на продуктите и обслужването им. Това ще ви помогне да определите конкурентните си предимства и да разберете какво можете да подобрите във вашата стратегия.
Това е документ, в който обобщавате най-важната информация за бизнеса си. За някои предприемачи това е излишна формалност – но ние ви препоръчваме да му отделите време, защото определено си заслужава. Добре изготвеният бизнес план ще ви помогне да взимате по-информирани решения за бизнеса си, да определите ясни цели и да се презентирате пред потенциални инвеститори.
Прочетете ръководството ни за създаване на бизнес план.
Цените на продуктите ви трябва да са достатъчно високи, за да продавате на печалба – и същевременно достатъчно ниски, за да сте предпочитан избор за потребителите.
За да определите цените си, трябва да вземете предвид различни фактори: колко струват предложенията на конкурентите ви; каква е себестойността на продуктите ви (колко ви струва да се снабдите с тях или да ги изработите) и какви допълнителни разходи за поддържането на бизнеса си ще имате.
Вижте подробните ни насоки за ценообразуването.
Създаването на разпознаваем и запомнящ се бранд ще ви отличи от голямата конкуренция в е-commerce и ще допринесе за повече продажби – все пак много потребители често взимат решение за покупка на база на това коя е марката.
Най-важните елементи от вашата бранд идентичност са логото, слоганът, дизайнът (това включва цветове, типография, дизайна на сайта и продуктите) и tone-of-voice-ът (как говори брандът ви).
Вижте нашето пълно ръководство за изграждане на бранд идентичност.
Ключово е да изберете правилната платформа, отговаряща на вашите нужди. Ето кои са най-популярните опции за създаване на онлайн магазин:
- Персонализирано (custom) решение. Това означава да платите на някой да ви изгради сайт от нулата. Предимството е, че онлайн магазинът може да бъде максимално съобразен с изискванията ви, но това е времеемко и много по-скъпо решение. Обикновено е предпочитано от по-големи бизнеси.
- Open-source платформа като OpenCart. Това са безплатни за използване е-commerce решения, базирани на отворен код. Те ви предоставят много готови модули и функционалности, а също и възможност да персонализирате изгледа и кода на сайта си. Изгодно решение са, но работата с тях е по-трудна.
- SaaS платформа за онлайн търговия като GombaShop™. Това са решения, които само срещу малък месечен абонамент ви предоставят всички необходими инструменти, за да продавате онлайн. Много са лесни за използване и са подходящ избор за малки и средни онлайн бизнеси, които искат да минимизират разходите си.
За да изпратите първите си поръчки, е необходимо да имате активирани методи за плащане и да сключите договори с куриери. Препоръчваме ви отначало да добавите наложен платеж и плащане с банкова карта, както и доставка с поне един куриер.
Платформите за онлайн търговия като GombaShop™ ви предоставят лесни интеграции с всички популярни разплащателни средства, а също и с куриерските компании Еконт, Speedy и euShipments.
Съвети за развиването на успешен онлайн бизнес
Създаването на сайта ви е само началото на вашия път. Ето няколко ключови елемента, на които успешните онлайн бизнеси обръщат внимание:
- Снимките и видеата са от огромно значение. Заснемете грабващи кадри, които показват продуктите ви от различни ъгли и представят най-важните им детайли.
- Развийте пълния потенциал на онлайн магазина си. Добавете максимално много методи за плащане и маркетинг инструменти, които ще ви помогнат да увеличите продажбите си.
- Рекламирайте, рекламирайте, рекламирайте. В онлайн търговията не можете да разчитате на човекопоток, трябва да генерирате достатъчно много трафик към сайта си. Проучете за възможностите за реклама в Instagram, Facebook и Google Ads.
- Важните бизнес решения трябва да са базирани на данни. Задължително използвайте Google Analytics, за да следите ключовите статистики за сайта си.
- Следете актуалните тенденции в е-commerce, посещавайте събития за предприемачи и се вдъхновявайте от успешните истории на други онлайн търговци. Накратко: не спирайте да се учите.
Ако търсите лесен начин да стартирате собствен онлайн бизнес, SaaS платформата GombaShop™ е подходящо решение за вас. Предлагаме всички необходими функционалности и инструменти за създаването и управлението на магазин – и то само срещу малък месечен абонамент. Можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.