Стартиране на онлайн бизнес през 2024 – всичко, което трябва да знаете

Последно обновяване: 21 май 2024

Хрумнала ви е страхотна идея за бизнес, вдъхновили сте се от историята на някой предприемач или просто искате да се впуснете в ново приключение – каквото и да ви е мотивирало за създаването на собствен онлайн магазин, може би си задавате въпроса: “Откъде изобщо да започна?”

Това подробно ръководство ще улесни първите ви стъпки в е-commerce и ще ви помогне да минимизирате риска при стартирането и разходите си.

Каква е обстановката в е-commerce сферата в момента?

Обемът на пазара

Според проучване на Statista оборотът в е-commerce сектора в световен мащаб ще бъде над 4 трилиона долара до края на 2024. Очаква се тези цифри да се покачват с 9.49% годишно и към 2029 година общите приходи да достигнат почти 6.5 трилиона долара.

Уверено продължава расте и броят на хората, които пазаруват онлайн – до края на 2029 се очаква те да са 3.6 милиарда. За това допринасят все по-лесният достъп до Интернет и това, че онлайн пазаруването става все по-удобно. По всичко изглежда, че е-commerce ще е много перспективна сфера през следващите години. И това не е случайно. Онлайн търговията помага на бизнесите да достигат много купувачи по целия свят, да увеличат продажбите си и да развиват дейността си, без да са зависими от конкретна физическа локация.

Конкуренцията

Онлайн търговията става все по-популярна, а благодарение на SaaS платформите за е-commerce като GombaShop™ създаването на магазин е бързо и не изисква специфични технически и дизайн умения. Това означава, че ще имате огромна конкуренция – както от утвърдени бизнеси, които искат да пренесат дейността си онлайн, така и от нови играчи на пазара. Все по-трудно ще става и откриването на ниша, която не е много наситена.

За да се отличите от конкурентите си, трябва да инвестирате повече време в изграждането на добър бизнес план, в създаването на отличаващ се бранд и в осигуряването на качествено клиентско обслужване.

Тенденциите в е-commerce
  • Mobile commerce пазарът продължава да расте. Затова е важно да осигурите лесно и удобно пазаруване през телефони и таблети. Изберете за онлайн магазина си риспонсив дизайн или използвайте отделна мобилна версия.
  • Както за милениалите, така и за поколението Z е все по-важно да пазаруват от етични и eco-friendly брандове. Социалната отговорност трябва да е ключова част от маркетинг стратегията ви.
  • Поверителността и безопасното пазаруване са приоритет за купувачите. Уверете се, че онлайн магазинът ви спазва всички GDPR регулации, както и изискванията за бисквитки на Google Consent Mode v2.
  • Все повече онлайн бизнеси разчитат на изкуствения интелект за разнообразни задачи: създаване на рекламни текстове и визии, клиентска поддръжка, персонализация на преживяването по време на пазаруване. Много рекламни платформи, сред които Meta, Google Ads и Mailchimp добавиха AI инструменти, които ще ви помогнат да подобрите резултатите от маркетинг активностите си.
  • Сред трендинг продуктите за 2024 са нестандартните ободряващи напитки, преносимите батерии и артикулите за домашни любимци.

Как да стартирате собствен онлайн бизнес – стъпка по стъпка

Онлайн бизнес не може да се създаде по шаблон, но има някои ключови стъпки, през които трябва да преминете, независимо какво и на кого ще продавате. Тук ще ви ги представим съвсем накратко заедно с линкове към полезни ресурси, в които можете да прочетете повече по темата.

1. Генерирайте и валидирайте бизнес идеи.

Това е началото на пътя на всеки бизнес. Можете да откриете идеи по различни начини, например: с помощта на платформи като Google Trends, с проучване на пазарите в чужбина или като подобрите вече съществуващ продукт. Препоръчваме ви да направите списък с всички идеи, които имате, след което да ги проучите в детайли.

Можете да ги оцените по няколко основни параметъра: колко голямо търсене ще има от страна на потребителите; има ли потенциал за развитие; каква е необходимата инвестиция; доколко ще ви допада да работите по такъв тип бизнес. След това изберете една идея, която да реализирате.

Прочетете повече по темата

2. Определете таргет аудиторията си.

Трябва да знаете за кого точно са предназначени предложенията ви – в противен случай усилията ви, вложени в реклама, може да са напразни. Определете една или няколко основни групи от потенциални купувачи, които са обединени от общи характеристики като пол, възраст, икономически статус, интереси и още.

Прочетете нашето ръководство за таргет аудитории.

3. Проучете конкурентите си.

Това е ключова стъпка от маркетинг стратегията ви. Определете кои са бизнесите, които продават същите или подобни продукти и са с подобен бизнес модел и ценообразуване. След това ги проучете в детайли: какви са цените и промоциите им; каква е маркетинг стратегията им; какви са предимствата и недостатъците на продуктите и обслужването им. Това ще ви помогне да определите конкурентните си предимства и да разберете какво можете да подобрите във вашата стратегия.

4. Създайте своя бизнес план.

Това е документ, в който обобщавате най-важната информация за бизнеса си. За някои предприемачи това е излишна формалност – но ние ви препоръчваме да му отделите време, защото определено си заслужава. Добре изготвеният бизнес план ще ви помогне да взимате по-информирани решения за бизнеса си, да определите ясни цели и да се презентирате пред потенциални инвеститори.

Прочетете ръководството ни за създаване на бизнес план.

5. Определете цените на продуктите си.

Цените на продуктите ви трябва да са достатъчно високи, за да продавате на печалба – и същевременно достатъчно ниски, за да сте предпочитан избор за потребителите.

За да определите цените си, трябва да вземете предвид различни фактори: колко струват предложенията на конкурентите ви; каква е себестойността на продуктите ви (колко ви струва да се снабдите с тях или да ги изработите) и какви допълнителни разходи за поддържането на бизнеса си ще имате.

Вижте подробните ни насоки за ценообразуването.

6. Изградете силен бранд.

Създаването на разпознаваем и запомнящ се бранд ще ви отличи от голямата конкуренция в е-commerce и ще допринесе за повече продажби – все пак много потребители често взимат решение за покупка на база на това коя е марката.

Най-важните елементи от вашата бранд идентичност са логото, слоганът, дизайнът (това включва цветове, типография, дизайна на сайта и продуктите) и tone-of-voice-ът (как говори брандът ви).

Вижте нашето пълно ръководство за изграждане на бранд идентичност.

7. Създайте онлайн магазин.

Ключово е да изберете правилната платформа, отговаряща на вашите нужди. Ето кои са най-популярните опции за създаване на онлайн магазин:

  • Персонализирано (custom) решение. Това означава да платите на някой да ви изгради сайт от нулата. Предимството е, че онлайн магазинът може да бъде максимално съобразен с изискванията ви, но това е времеемко и много по-скъпо решение. Обикновено е предпочитано от по-големи бизнеси.
  • Open-source платформа като OpenCart. Това са безплатни за използване е-commerce решения, базирани на отворен код. Те ви предоставят много готови модули и функционалности, а също и възможност да персонализирате изгледа и кода на сайта си. Изгодно решение са, но работата с тях е по-трудна.
  • SaaS платформа за онлайн търговия като GombaShop™. Това са решения, които само срещу малък месечен абонамент ви предоставят всички необходими инструменти, за да продавате онлайн. Много са лесни за използване и са подходящ избор за малки и средни онлайн бизнеси, които искат да минимизират разходите си.
8. Добавете методи за плащане и доставка.

За да изпратите първите си поръчки, е необходимо да имате активирани методи за плащане и да сключите договори с куриери. Препоръчваме ви отначало да добавите наложен платеж и плащане с банкова карта, както и доставка с поне един куриер.

Платформите за онлайн търговия като GombaShop™ ви предоставят лесни интеграции с всички популярни разплащателни средства, а също и с куриерските компании Еконт, Speedy и euShipments.

Съвети за развиването на успешен онлайн бизнес

Създаването на сайта ви е само началото на вашия път. Ето няколко ключови елемента, на които успешните онлайн бизнеси обръщат внимание:

  • Снимките и видеата са от огромно значение. Заснемете грабващи кадри, които показват продуктите ви от различни ъгли и представят най-важните им детайли.
  • Развийте пълния потенциал на онлайн магазина си. Добавете максимално много методи за плащане и маркетинг инструменти, които ще ви помогнат да увеличите продажбите си.
  • Рекламирайте, рекламирайте, рекламирайте. В онлайн търговията не можете да разчитате на човекопоток, трябва да генерирате достатъчно много трафик към сайта си. Проучете за възможностите за реклама в Instagram, Facebook и Google Ads.
  • Важните бизнес решения трябва да са базирани на данни. Задължително използвайте Google Analytics, за да следите ключовите статистики за сайта си.
  • Следете актуалните тенденции в е-commerce, посещавайте събития за предприемачи и се вдъхновявайте от успешните истории на други онлайн търговци. Накратко: не спирайте да се учите.

 

Ако търсите лесен начин да стартирате собствен онлайн бизнес, SaaS платформата GombaShop™ е подходящо решение за вас. Предлагаме всички необходими функционалности и инструменти за създаването и управлението на магазин – и то само срещу малък месечен абонамент. Можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.