5 задължителни стъпки след създаването на онлайн магазин
Първите седмици след създаването на вашия онлайн магазин са ключови за успеха ви. През този период ще стане ясно дали сайтът ви функционира така, както се очаква, и дали предложенията ви предизвикват интерес сред потребителите.
Ако вече сте натиснали бутона „Създайте онлайн магазин“... но не сте сигурни как да продължите, нашите съвети са точно за вас.
Насоките в статията са насочени към предприемачи, които вече имат създаден бизнес план и са определили какви видове продукти ще предлагат и на каква аудитория. Ако имате нужда да научите повече по темата или да опресните знанията си, прочетете нашите детайлни e-commerce ръководства. Съветваме ви да се запознаете и с основните стъпки при изграждането на онлайн бизнес.
1. Проверете функционалностите на магазина си.
Първата ви задача след създаването на сайта е да проверите дали функционира така, както се очаква. Разгледайте всички страници на онлайн магазина си и вижте дали елементите се визуализират правилно. Съветваме ви да направите и тест на скоростта на зареждане (можете да използвате безплатни инструменти като Google PageSpeed Insights).
Тествайте процеса по извършване на поръчка
Мислете като потребители! Проверете всички стъпки от checkout процеса (от добавянето на продукт в количката до натискането на бутона „Завърши поръчка“) и се уверете, че е максимално лесно да поръчате.
Тествайте за разнообразни бъгове и грешки: при попълването на различни полета, при калкулирането на цените и при добавянето и премахването на продукти от количката. Можете да помолите и приятели да ви съдействат в тази задача.
Тествайте мобилната версия
Все по-голяма част от потребителите пазаруват през смартфоните си и затова е ключово да проверите дали онлайн магазинът ви се визуализира добре на различни устройства. Някои SaaS платформи като GombaShop™ предлагат специализирана мобилна версия, която можете лесно да активирате. Това е олекотен вариант на сайта, който гарантира бързо зареждане и перфектно потребителско преживяване.
2. Настройте методите за доставка и плащане.
Интегрирайте куриерски услуги
Съвременните е-commerce платформи като GombaShop™ ви дават възможност лесно да добавите различни опции за доставка. Освен това имат много функционалности, които улесняват работата ви (например автоматично изчисляване на цените за доставка и лесно генериране на товарителници).
Съветваме ви отначало да интегрирате в магазина си най-популярните куриерски услуги (Еконт, Speedy и BoxNow). А ако след време искате да скалирате бизнеса си и да продавате в чужбина, можете да добавите и фулфилмънт решение като euShipments.
Добавете опции за плащане
Разнообразието от разплащателни средства увеличава шансовете за завършване на поръчките в онлайн магазина ви. Наложеният платеж и картовите плащания са най-предпочитани в България, затова задължително ги предлагайте като опция.
Други варианти, които можете да обмислите, са Revolut и Stripe, решения за отворено банкиране, а също и услуги за отложено плащане (популярни на английски като Buy now, pay later).
3. Интегрирайте инструменти за анализи.
Успешните онлайн предприемачи взимат решенията си на базата на данни – затова задължително трябва да използвате инструменти, с които да следите поведението на потребителите и основните KPIs (key performance indicators или показатели за ефективност) за онлайн бизнеса ви.
Google Analytics и други подобни платформи
Google Analytics е най-популярният инструмент за уеб анализи. Той предоставя богата информация за посетителите и поведението им, ключови статистики за страниците в сайта ви и за много други показатели. Важно за онлайн магазина ви е да следите и отчетите за поръчките (Purchases reports).
Можете да разгледате и различни алтернативи на Google Analytics – или пък платформи, които предоставят по-специфична информация (например SemRush, Clicky или Heap).
Инструменти за анализ на потребителското поведение
Ако искате да вдигнете нивото и да опознаете още по-добре посетителите в сайта си, използвайте специализирани инструменти за проследяване на потребителското поведение (например Hotjar). Най-често те следят движението на курсора и кликовете (тапванията) върху линкове и бутони в онлайн магазина ви. Благодарение на информацията, която ще получите, ще подобрите потребителското преживяване в сайта си и ще увеличите процента на завършените поръчки.
4. Стартирайте маркетинг активности.
Ако вече имате най-необходимите функционалности и всичко в сайта ви работи добре, е време да помислите как да привлечете купувачи. Темата е много обширна, затова тук само ще набележим основните елементи, на които да обърнете внимание.
Социални медии и реклама
Изберете няколко основни канала, в които ще комуникирате продуктите си (например Instagram, Facebook и TikTok) и създайте план за публикуване на съдържанието. Комуникирайте приоритетно най-популярните си артикули, както и актуалните си промоции. Разбира се, можете да публикувате и друг тип снимки и видеа – например такива от процеса на работата ви или от ваши участия в базари и други събития.
Задължително разучете най-популярните платформи за реклама в социалните медии (Meta Ads, Google Ads и TikTok Ads) и предвидете бюджет за реклама, защото без платени кампании е много трудно да откриете купувачи за продуктите си. Следете редовно резултатите от кампаниите, за да разберете кои опции за таргетиране, рекламни визии и послания работят най-добре за вашия онлайн магазин.
Имейл маркетинг
През годините имейл маркетингът се доказа като изключително ефективен на всеки етап от потребителската пътека: awareness (осведоменост за бранда ви), consideration (обмисляне на покупка), conversion (извършване на покупка) и customer loyalty (увеличаване на лоялността на клиентите и повишаване на повторните поръчки). Затова е важно да го предвидите и в своята стратегия.
Добро начало е да се запознаете с някоя популярна платформа (например MailChimp) и да изградите списък с абонати, на които да изпращате съобщения за новите си продукти и за актуалните си промоции. Научете повече в нашето детайлно ръководство за имейл маркетинг.
Други възможности да привлечете трафик
Повече посетители в сайта ви означава повече потенциални купувачи. Съветваме ви да предвидите в стратегията си поддържането на блог, в който да разказвате повече за бранда и продуктите си. Запознайте се и с основите на SEO за онлайн магазини, за да увеличите трафика си от търсещи машини.
5. Следете обратната връзка от клиентите си.
В крайна сметка най-важното е купувачите ви да са доволни и да искат да поръчат отново, нали? Затова обърнете специално внимание на клиентската поддръжка в онлайн магазина си. Следете кои са най-често срещаните въпроси и проблеми при клиентите ви – защото обратната връзка от потребителите ви дава ценна информация какво да подобрите в бизнеса си.
За да имате летящ старт в е-commerce, трябва да отделите специално внимание на онлайн магазина си през първите седмици след създаването му. Ако следвате нашите насоки, всичко ще премине много по-гладко и ще имате повече доволни клиенти.
Ако искате да стартирате собствен онлайн магазин бързо и без много усилия, GombaShop™ е подходящо решение за вас. Платформата предлага всички необходими инструменти, за да продавате онлайн. Сега можете да се възползвате от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключването на годишен абонамент. Започнете тук.