Съвети за успешен Black Friday 2024
Само в САЩ през 2023 онлайн поръчките на Black Friday са били на обща стойност почти 10 милиарда. Очаква се тази година цифрите да са още по-впечатляващи.
Черният петък е страхотна възможност да увеличите продажбите на онлайн магазина си. Тук ще ви представим нашите насоки, с помощта на които ще се отличите сред конкурентите си и ще изградите стратегия за успешна кампания.
Планирайте кампанията си за Black Friday
Анализирайте миналогодишните си активности
Ако развивате онлайн бизнес от по-дълго време, статистиките ще бъдат най-добрият ви помощник.
- Кои продукти са се продавали най-много в кампанията ви за Черен петък миналата година?
- Кои видове промоции са предизвикали най-голям интерес?
- Кои рекламни визии и послания са били най-успешни?
Фокусирайте повече усилия и средства в това, което е работило най-добре. Разбира се, нищо не пречи да изпробвате и нещо ново – например да включите сред предложенията си някой набиращ популярност продукт или да заделите част от бюджета, за да тествате нов рекламен формат.
Проучете конкурентите си
Всяко голямо шопинг събитие означава, че ще имате огромна конкуренция. Предварителното проучване ще ви помогне да се отличите сред останалите и да създадете успешна стратегия за кампанията си. Ето ключовите стъпки, които да следвате:
- Определете кои са основните ви конкуренти.
- Разгледайте стратегиите за реклама, които са прилагали за миналите си Black Friday кампании.
- Проверете какви продукти са предлагали (и съответно дали вие имате по-добри и по-изгодни предложения, с които да се отличите).
- Вижте цените на конкурентите, за да определите каква ще е вашата стратегия (дали ще предлагате продуктите си на по-ниска цена, или пък ще давате допълнителна стойност – например подарък).
- Разгледайте рекламните им визии и послания и се стремете да не ги дублирате и да създадете разпознаваема комуникация.
Определете срока и продуктите в кампанията
Манията по намаленията тип „Черен петък“ продължава през целия ноември. Освен това потребителите планират покупките си все по-отрано. Затова ви съветваме да стартирате максимално скоро (още от началото на ноември) и кампанията ви да продължи поне няколко седмици. Така не само ще изпреварите конкурентите си, но и ще максимизирате продажбите си.
Освен най-търсените предложения от предишни кампании за Black Friday можете да включите и някои от best seller-ите в онлайн магазина си. Добра идея е и да продавате с голяма отстъпка последни бройки от свои артикули, за да освободите място в склада си.
Създайте промоционални оферти
Класическото процентно намаление винаги работи. Но можете да изпробвате и други видове активности в онлайн магазина си – например безплатна доставка, отстъпки при покупка над определена стойност или cross-sell и upsell предложения. Вижте още идеи за промоции.
Изберете своите послания и визия
Помислете за грабващ и запомнящ се слоган за кампанията ви и задължително проверете дали не се използва от конкурентите и дали фразата вече не е запазена марка. Изберете и няколко ключови послания, които комуникират с какво се отличават продуктите ви (например: ръчна изработка, доставка в същия ден, ниски цени).
Създайте визия за кампанията, която пасва на бранда ви и се отличава от тази на конкурентите (например можете да помислите за други цветове вместо черното, защото то се използва от повечето брандове за Black Friday). Ако нямате голям опит в дизайна, можете да изработите визиите си лесно с безплатен инструмент като Canva.
Подгответе онлайн магазина си
Преди всичко е важно да оптимизирате продуктовите си страници. Те са ключов елемент от потребителската пътека, защото там се взима решението за покупка. Все повече хора пазаруват от смартфоните си, затова мобилната версия също е задължителна.
Подгответе се за повече трафик и поръчки
Проверете параметрите на хостинг услугата си и се уверете, че сайтът ви може да понесе повече трафик. При необходимост се свържете с поддръжката на платформата си за онлайн търговия, за да ви съдействат.
Заредете достатъчно наличности от продуктите (особено от тези, които ще са най-търсени) и по възможност включете имейл известия за изчерпана наличност – платформата GombaShop™ предлага такава опция.
Обновете дизайна и съдържанието
Проучете възможностите за персонализиране на дизайн темата на вашия онлайн магазин. Задължително добавете изображения в слайдера, представящи кампанията ви, както и банери. Добра идея е и да създадете отделна категория или тематична landing страница за Black Friday промоцията си.
Използвайте и други начини да информирате посетителите на сайта си за кампанията – например с pop-up прозорец или статия по темата, която да качите в блога си.
Маркетинг стратегии за Black Friday
Имейл маркетинг
Подгответе тематичен нюзлетър, с който да споделите на потребителите за новата си кампания и да ги препратите към landing страницата или категорията в сайта си. В нюзлетъра представете продукти с голямо намаление, които ще привлекат интереса на клиентите. Изпратете и няколко напомнящи имейла, с които да подканите потребителите да се възползват от промоциите, преди кампанията да е свършила.
Можете да предложите и допълнителна отстъпка или подарък за Black Friday само за хората, които се абонират за нюзлетъра ви.
Социални медии и реклама
Можете да започнете още преди старта на промоцията ви – например да създадете teaser постове и сторита с таймер за оставащото време. По време на самата кампания комуникацията ви трябва да е основно за Black Friday предложенията. Представяйте на потребителите най-популярните и най-изгодните продукти и не забравяйте да комуникирате основните им предимства.
Създайте реклами в основните си канали (най-често това са Instagram и Facebook) и следете кои от тях се представят най-добре, за да инвестирате повече бюджет в тях. Ако имате повече средства, можете да предвидите и колаборации с инфлуенсъри.
Как да задържите клиентите си след Black Friday?
Програми за лоялност и повторни покупки
Успешните предприемачи мислят в дългосрочен план. Затова трябва да имате стратегия как да задържите клиентите в онлайн магазина си след Черния петък. Можете да предлагате отстъпка при повторна покупка (например с промокод). Добра идея е да създадете и програма за лоялност със специални намаления или подаръци за хората, които пазаруват често от вас.
Подготовка за следващите празници
След Black Friday ще имате още възможности да увеличите продажбите си. Cyber Monday (в понеделник след Черния петък) се организира предимно в САЩ, но добива все по-голяма популярност и в България. Можете да започнете комуникация и за коледната си кампания отрано.
Активностите покрай Black Friday ще ви помогнат да увеличите имейл абонатите си и купувачите си. Можете да използвате тези аудитории за следващите си активности – например като направите имейл маркетинг кампания с послание от типа “Пропуснахте намаленията за Черния петък? Възползвайте се от новите ни промоции”. Възможностите са много!
Искате да имате собствен онлайн магазин, в който можете да организирате всякакви видове промоции и имате много инструменти за маркетинг и реклама на продуктите си? Създайте го лесно с GombaShop™! Възползвайте се от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка за годишен абонамент. Започнете тук.