SaaS или Marketplace – какво решение да изберете за онлайн бизнеса си?
Интересът към е-commerce става все по-голям, а съвременните решения правят старта в онлайн търговията много лесен – дори за потребители, които нямат технически умения. Изглежда като страхотен момент за стартиране на собствен бизнес, нали?
Все пак това е голяма стъпка, която изисква инвестиция и има известен риск. Затова е важно да проучите добре възможните варианти. Тук ще ви представим в детайли два от най-предпочитаните избори сред стартиращите онлайн търговци: SaaS платформите и набиращите популярност marketplace-и.
Какво е SaaS?
SaaS е съкращение от Software as a Service. Това е централизиран софтуер, който можете да използвате през браузъра или мобилния си телефон и без необходимост от допълнителни инсталации.
Повечето е-commerce SaaS платформи като GombaShop™ работят на абонаментен принцип. При тях заплащате на месечна или годишна база за използване на услугата и това включва всичко необходимо, за да продавате онлайн: хостинг, безплатни шаблони за дизайн, маркетинг инструменти и още.
Преди да продължите с тази статия, ви препоръчваме да се запознаете в детайли с историята SaaS платформите и какво е бъдещето пред тях.
Ето кои са основните предимства и недостатъци на такива решения:
Предимства на SaaS
-
Независимост на онлайн бизнеса ви. Онлайн магазинът ви е изцяло ваша собственост и не зависите от условията на други сайтове. Имате и по-голяма свобода да продавате продуктите, които искате (някои marketplace-и имат ограничения за продуктовите категории).
-
Имате голяма гъвкавост. SaaS решенията ви дават възможност изцяло да персонализирате онлайн магазина си. Само с няколко клика можете да качите продуктите си, да обновите дизайн шаблона или да инсталирате разширения.
-
Възможност да създадете и развивате бранд. Когато публикувате на marketplace, продуктите ви “се губят” сред другите предложения, качени в платформите, и по този начин на практика нямате бранд идентичност. А тя е изключително важна, ако искате да сте успешни в дългосрочен план. На собствен онлайн магазин, управляван от вас, имате пълната свобода да създадете бранд идентичност: започвайки от собственото домейн име, а също и чрез логото, цветовата гама и други ключови дизайн елементи.
Недостатъци на SaaS
-
По-голяма първоначална инвестиция. Някои от marketplace-ите (като например този на Facebook) са напълно безплатни и това е едно от големите им предимства спрямо SaaS. Но е важно да отбележим, че благодарение на платформи като GombaShop™ значително ще намалите необходимите разходи – можете да се възползвате както от промоционални цени за абонамент, така и от безплатен тестов период.
-
Повече усилия за генериране на трафик към магазина ви. За разлика от marketplace-ите, SaaS решенията не ви предоставят трафик “наготово” – тоест няма голям брой хора, които вече разглеждат сайта или приложението. Затова ще е необходимо да инвестирате повече време и средства в рекламата на онлайн магазина си.
Какво е Marketplace?
Най-просто казано, marketplace е е-commerce сайт, който предлага продукти от голям брой продавачи на голяма аудитория. През последните години тези сайтове набират много голяма популярност заради лесното си използване. Някои от най-известните marketplace-и са Amazon, eBay, Etsy и AliExpress.
Ако търсите бърз и лесен начин да представите продуктите си пред потенциални купувачи, marketplace-ите са много добър избор. Важно е обаче да знаете, че всеки от тях има различни изисквания, допустими продуктови категории и такси – и е добре да ги проучите предварително.
Предимства на Marketplace-ите
-
Лесно публикувате продуктите си. Marketplace-ите имат много удобен интерфейс и чрез тях буквално всеки може да продава (дори да няма онлайн бизнес).
-
Трафик и голяма видимост. Най-големите онлайн marketplace-и са световноизвестни брандове, които генерират стотици хиляди, дори милиони посещения дневно. Така можете да се възползвате от популярността на платформата и лесно да привлечете интерес към продуктите си.
-
Спестявате усилия за организиране на маркетинг активности. Много от marketplace-ите ви предлагат лесни опции да промотирате продуктите си, за да изпъкнете сред голямата конкуренция (което, разбира се, се заплаща допълнително).
Недостатъци на Marketplace-ите
-
Голяма пренаситеност с продукти. Заради голямата популярност на marketplace-ите и многото търговци в тях е трудно да се отличите сред другите – дори и да имате много качествени предложения.
-
Комисионни. Почти всички marketplace-и имат комисионни, които могат да се окажат неизгодни за вас (например таксите при индивидуалния план на Amazon са $0.99 за извършена продажба).
-
Рискoве и много неизвестни. Когато качите продуктите си на marketplace, вие изцяло зависите от него. Ако някоя платформа стане неактивна или добави регулации за държавите или позволените категории продукти, онлайн бизнесът ви на практика спира.
Какво решение да изберете за своя бизнес?
За хора, които тепърва ще се потапят в онлайн търговията и нямат големи познания, marketplace-ите са добра опция. Чрез тях можете да направите първите си продажби, да опознаете таргет аудиторията си и да получите от нея ценна обратна връзка.
Ако обаче искате да развивате сериозен онлайн бизнес и да сте независими, препоръчваме да преминете към SaaS платформа. Тя ще ви даде пълната свобода да развивате бранда си и да използвате разнообразие от маркетинг инструменти, с които да увеличите продажбите си.
А защо не и двете?
Всъщност използването на единия вариант не отхвърля другия. Съчетаването на двете опции може да бъде печелившата комбинация за вашия бизнес. Със собствен онлайн магазин ще изградите бранд идентичност и ще създадете лоялна група от купувачи, а чрез marketplace платформите лесно ще достигнете голяма аудитория и ще генерирате допълнителни продажби.
SaaS решения като GombaShop™ ще улеснят интеграцията с най-популярните marketplace-и. От друга страна, някои от тези платформи ви дават възможност да добавите линк към онлайн магазина си, за да генерирате допълнителен трафик към него. По този начин ще може да извлечете максимума и да развиете по-лесно продажбите си в Интернет.