Как да стартирате успешен онлайн бизнес: пълно ръководство за начинаещи
Ваш познат ви споделя, че е създал собствен онлайн магазин, който е много успешен. Вдъхновили сте се от чуждестранен бранд или искате да направите по-добра версия на някой популярен продукт. Или пък усещате, че вече е дошъл моментът да превърнете хобито си в бизнес.
Каквото и да ви е мотивирало да се впуснете в приключението, наречено е-commerce, със сигурност пред вас стоят въпросите: Как се прави онлайн бизнес? Откъде да започна?
Това ръководство е създадено точно за вас. Тук ще ви запознаем с основните стъпки при стартирането на собствен бизнес и ще ви помогнем да избегнете някои често срещани грешки от онлайн предприемачите.
Защо да стартирате онлайн бизнес?
Според Statista онлайн продажбите на дребно в световен мащаб през 2023 са достигнали почти 6 трилиона долара. Към 2027 се очаква това число да надмине 8 трилиона. Същевременно хората от различни поколения стават все по-технически грамотни и лесно боравят с нови устройства и технологии. По всичко изглежда, че е-commerce е перспективна област.
Освен това благодарение на съвременните решения за онлайн търговия днес е по-лесно от всякога да създадете и управлявате собствен магазин. А рискът и необходимата първоначална инвестиция са много по-малки, отколкото преди 10 години например.
Изглежда, че определено си заслужава да опитате, нали?
Първи стъпки: изберете ниша и продукти
Как да изберете подходящата ниша?
Особено ако тепърва стартирате в е-commerce, е много трудна задача да продавате всичко на всички. Ключово е да откриете правилната за вас ниша – сегмент от пазара с определени характеристики като вид на продуктите, ценови клас, основни целеви аудитории. Ето няколко примера за ниша: изгодни фитнес стоки; висок клас телефони и аксесоари; ръчно изработени детски играчки.
Можете да следвате тези три условия, за да проверите дали някоя идея за онлайн бизнес ще е подходяща за вас:
- Продуктите и тематиката в тази ниша са ви интересни. Гарантираме ви, че е много по-лесно да управлявате бизнес, свързан с нещо, което ви е страст.
- Към продуктите има достатъчно голям интерес (тоест нишата не е твърде специфична и ще имате достатъчно потенциални купувачи).
- В тази ниша няма много голяма конкуренция.
За проучването за точки 2) и 3) можете да използвате някои популярни инструменти. Безплатните Google Keyword Planner, Google Trends и Facebook Audience Insights ще ви дадат много добра обща представа за обстановката в пазарните сегменти, към които сте се насочили. Можете да използвате и някои съвсем базови похвати, за да разберете дали към нещо има достатъчно голям интерес – например да видите има ли много Google търсения или постове в социалните медии за него.
Разбира се, има и много платени инструменти за market research, които можете да разгледате. Те ще ви предоставят повече и по-специфични функционалности.
Проучете конкуренцията си
Колкото по-добре познавате конкурентите си, толкова по-големи са шансовете ви за успех в е-commerce. Ето на какво да обърнете внимание при проучването:
- Какво е продуктовото портфолио на конкурентите ви? Кои са най-търсените им предложения?
- Какви са цените им?
- Колко често и какви типове промоции организират?
- Кои са основните им канали за реклама и продажби?
- Какви са мненията на техните клиенти за продуктите им?
Отговорете на тези въпроси максимално ясно и детайлно и след това обобщете кои са силните и слабите страни на конкурентите ви. Това ще ви помогне да разберете с какво вашият бранд ще се отличава и върху какво да фокусирате усилията си при развиването му.
Създайте своя бизнес план
Голяма част от стартиращите онлайн предприемачи пренебрегват тази част, защото я смятат за губене на време. Но бизнес планът има много предимства – той ще ви помогне да систематизирате на едно място най-ключовото за дейността си, да взимате по-информирани решения, да привличате по-лесно инвеститори и партньори и още.
Основни елементи на успешния бизнес план
Най-просто казано, бизнес планът накратко описва същността на бизнеса ви. Ето най-важните му елементи:
- Какви продукти предлагате и на каква аудитория.
- Как достигате до потенциалните си купувачи.
- Кои са основните ви партньори и конкуренти.
- Какви са предимствата на вашите продукти пред тези на конкурентите.
- Кои са основните ви приходи и разходи.
Всичко това можете да опишете в документ от няколко страници или като попълните някой удобен шаблон като Business Model Canvas.
Финансово планиране
Това е ключова част от всеки бизнес план, защото от нея зависи дали ще функционирате на печалба. За начало опишете детайлно всички свои разходи (за продукти, материали, създаване и поддръжка на онлайн магазина, склад, заплащане на служителите, счетоводни услуги).
Създайте и базова прогноза за приходите си (например: на база на големината на нишата ми, наблюденията ми за пазара и рекламния ми бюджет очаквам да имам около 1 000 поръчки на месец при средна цена на продуктите 30 лева => около 30 000 лв. месечни приходи). Разбира се, в началото това ще е много груб ориентир – ще можете да изготвите по-добри прогнози, след като онлайн магазинът ви вече е действал няколко месеца и виждате по колко продажби правите на месец и какъв е средният ви месечен ръст.
Вижте още по темата: какво да предвидите, преди да стартирате онлайн магазин.
Изберете решение за онлайн магазина си
Най-популярните варианти са три:
- Custom решение (тоест сайт, изграден от нулата от програмист или уеб агенция). Предимството тук е, че имате пълна свобода как да изглежда магазинът ви и какви функционалности да има – но това е много по-скъпа опция в сравнение с останалите, а и изграждането на сайта ще отнеме повече време.
- Open-source решения като OpenCart. Това са безплатни платформи, базирани на отворен код. Имат разнообразие от функционалности, много опции за персонализиране и голяма общност от потребители – но изискват повече време за настройка и технически умения.
- SaaS решение за е-commerce. Платформи на абонаментен принцип, с които лесно можете да създадете собствен онлайн магазин.
Ако нямате голям опит в е-commerce, ви препоръчваме да стартирате със SaaS платформа като GombaShop™ – с нея значително ще улесните стартирането и управлението на онлайн бизнеса си. Ние ще ви предоставим всички необходими функционалности и ще се грижим сайтът ви да работи безпроблемно, а управлението на магазина е много лесно и не изисква да имате специфични технически умения.
Създайте и настройте онлайн магазина си
След като сте избрали своето е-commerce решение, е време да създадете онлайн магазина си. Както вече споменахме, при custom и open source решенията процесът е по-специфичен – по всяка вероятност ще ви трябва съдействието на програмист. Ако използвате SaaS платформа, задачата ви е много по-лесна. Трябва само да се регистрирате в платформата и да изберете име за онлайн магазина си.
След създаването на сайта трябва да се уверите, че в него е подготвено всичко необходимо, за да започнете да продавате:
- Качете всички свои продукти и добавете към тях подробни описания и качествени снимки.
- Изберете и персонализирайте дизайн темата си (ако използвате SaaS платформа).
- Качете банери и слайдер изображения в сайта си.
- Създайте страниците с основната информация: За нас, Контакти, Общи условия, Политика за поверителност, Информация за доставка.
- Добавете основните разплащателни средства: задължително активирайте поне наложен платеж и картови плащания като за начало.
- Тествайте дали магазинът ви работи безпроблемно, преди да започнете да го рекламирате. Направете няколко пробни поръчки от различни устройства и прегледайте дали всички страници се визуализират, както очаквате.
Планирайте маркетинг активностите на онлайн бизнеса си
Колкото и да са добри продуктите ви, без реклама никой няма да научи за вас. Именно затова трябва да обърнете специално внимание на маркетинг стратегията си. Тук ще ви представим накратко основните начини, чрез които можете да популяризирате продуктите си.
Социални медии
Благодарение на тях лесно можете да достигнете до голям брой потребители. Препоръчваме ви да започнете с Instagram и Facebook – това много са популярни канали, които със сигурност познавате добре и ще ви е по-лесно да използвате. Ако са подходящи за бранда ви и имате достатъчно време да ги развивате, създайте профил в TikTok и YouTube канал, а защо не и Pinterest.
Ключово за успеха ви в социалните медии е да публикувате качествено и интересно съдържание. Все по-голям е интересът към reel-овете (кратки видео формати), затова задължително създавайте такива. Следете актуалните трендове и се вдъхновявайте и от брандовете в чужбина.
Проучете и възможностите за реклама в Meta (Facebook и Instagram). Рекламите там са сравнително лесни за стартиране, имат много опции за таргетиране и разнообразни формати, които можете да тествате.
Реклами в мрежата на Google
Това е още един много популярен метод да промотирате продуктите си. Платформата Google Ads ви дава възможност да рекламирате своите предложения в search ads (реклами в резултатите на Google), display ads (банер реклами в огромната мрежа от партньорски сайтове на Google), както и чрез видео реклами в YouTube.
Предимството на search и display рекламите (както и на тези в Meta) е, че плащате при извършен клик – тоест само ако потребителят е проявил интерес към предложението. Това прави онлайн маркетинга по-изгодна и лесно измерима опция в сравнение с рекламата в радиото, телевизията и печатните медии.
SEO и маркетинг на съдържанието
SEO (search engine optimization) е процес, при който целта е да подобрите класирането на онлайн магазина си при търсене в Google (или други търсещи машини) за определени ключови думи и фрази. Оптимизацията за търсачки ще ви помогне да привлечете повече трафик към сайта си и съответно – повече потенциални купувачи.
Прочетете нашето детайлно ръководство за начинаещи в SEO.
Друг елемент, на който е важно да обърнете внимание, е content marketing-ът. Създаването на качествено и полезно съдържание не само ще допринесе за по-доброто класиране в търсещите машини, но и ще ви помогне да се представите като експерти в областта си и да повишите лоялността на аудиторията. Освен блог статии, content marketing-ът включва: създаване на видеа, информативни страници, кратки електронни книги, публикации в социалните медии и още.
Email marketing
Най-просто казано, това е изпращането на имейли до предварително събран списък от хора, които са се съгласили да ги получават. Имейл маркетингът е мощен инструмент за увеличаване на продажбите – той ви дава възможност да създавате разнообразни кампании, насочени към потребители на различен етап от пътеката, да сегментирате аудиториите си, да A/B тествате различни послания, за да откриете кои работят най-добре за вас и още много.
Темата е много обширна и ви препоръчваме да се запознаете с нея в нашето ръководство за имейл маркетинг. Като за начало ви препоръчваме поне да създадете мейлинг лист и да изпращате регулярен нюзлетър с новите ви продукти и промоции. Можете да стимулирате хората да се абонират за нюзлетъра ви, като им предложите отстъпка.
Вижте още лесни идеи как да рекламирате продуктите си.
Как да управлявате и разширявате бизнеса си?
Както видяхте, създаването на онлайн магазина всъщност е лесната част. След това идват всички предизвикателства, пред които ще се изправяте като предприемачи. И правилното управление на бизнеса ви е това, което ще определи дали ще сте успешни.
На какво е важно да обърнете внимание?
- Управлявайте добре времето си, защото то е най-ценният ви ресурс. Особено през първите месеци ще сте много натоварени с разнообразни задачи. Приоритизирайте ги и фокусирайте усилията си там, където си заслужава. Добра идея е и да поддържате календар с най-важните задачи, събития и срещи, които ви предстоят.
- Изгответе си “шаблони” за най-важните процеси при управлението на онлайн магазина ви: обработване и изпращане на поръчки; обработване на върнати пратки; клиентска поддръжка; качване и редакция на продукти; нови интеграции в сайта. Опишете стъпките, които е необходимо да направите за всеки от тези процеси. След това си задайте за всеки от тях въпроса: Има ли как да оптимизирам този процес, за да го извършвам по-бързо, по-изгодно и с по-малко грешки? (например като използвате някой инструмент за автоматизация).
- Поддържайте и обновявайте таблица с приходите и разходите на бизнеса си. Следете редовно и анализите за поръчките и посещенията в сайта си. Не забравяйте, че най-важните ви решения трябва да са базирани на данни.
- Обмислете опцията да наемете хора, които да ви помагат с базовите задачи (например качването на продукти и клиентската поддръжка). Така вие ще можете да се фокусирате върху най-важното – развиването на бизнеса си.
Ако онлайн бизнесът ви стартира успешно и ви носи печалби в продължение на поне няколко месеца, е време да помислите как да разширите дейността си. Можете да започнете с обогатяване на продуктовото си портфолио (с предложения, за които знаете, че ще са подходящи за вашата таргет аудитория, или за които вече сте получавали запитвания от клиентите си). Постепенно можете да увеличавате и бюджета за реклама на кампаниите, които дават най-добри резултати.
Добрите бизнес идеи нямат граници – затова обмислете и вариантите да продавате в чужбина. Проучете в детайли пазарите, които сте си набелязали, потребителските нагласи в тях и потенциалните ви конкуренти. Така ще поставите основата за създаването на успешна маркетинг стратегия за новите държави, в които искате да продавате.
Имате идеи за онлайн бизнес? GombaShop™ е изгодно SaaS решение, с помощта на което можете да стартирате в е-commerce бързо и лесно. Нашата платформа ви предоставя всички необходими инструменти и не е необходимо да имате специфични технически умения, за да работите с нея. Можете да се възползвате от 40% отстъпка за годишен абонамент и безплатен 14-дневен тестов период. Започнете тук.