Най-важните KPIs за всеки онлайн магазин

Последно обновяване: 26 април 2024

Успешните онлайн предприемачи си поставят цели и измерват прогреса си. Защото в крайна сметка най-важни в бизнеса са числата – те показват колко добра работа сте свършили и каква е печалбата ви.

Всеки KPI е индикатор за успеха ви в е-commerce. Следенето на някои ключови показатели и анализирането им ще ви помогне да взимате информирани, а не импулсивни решения за бизнеса си. Тук ще ви представим най-важните KPIs, които е добре да познавате.

Какво е KPI?

Това е от онези „специални“ думи, които са много популярни, но не всеки предприемач знае точното им значение. KPI е съкращение от Key Performance Indicator или ключов показател за ефективност.

Това е количествено измерим (тоест се изразява с конкретни числа) индикатор за прогреса ви към определена бизнес цел. Точно така: трябва да избирате и следите своите KPIs в зависимост от конкретните ви цели. Например през определен период за един онлайн магазин привличането на нови клиенти може да е приоритет, а за друг – задържането на вече съществуващите. Все пак е добре да сте запознати с основните KPIs в е-commerce, които ще ви представим по-долу.

Кои са ключовите KPIs за всеки онлайн магазин?

Conversion Rate (CR)

Това е процентът на посетителите в сайта ви, които са направили поръчка. Можете да го изчислите, като умножите общия брой на поръчките по 100 и полученото число разделите на общия брой уникални посетители.

Например: Ако за определен период в някоя страница имате 1 000 уникални посетители и 20 поръчки, conversion rate-ът на страницата за този период е 20 * 100 / 1000 = 2%.

Как да подобрите conversion rate-a в онлайн магазина си?

Average Order Value (AOV)

Това е средната стойност на всяка поръчка в онлайн магазина ви. Увеличаването на този показател е един от най-ефективните начини да генерирате повече печалби.

Как да увеличите average order value?

  • Предлагайте безплатна доставка или отстъпка при покупка над определена стойност.
  • Предлагайте свързани или подобни продукти (cross-sell).
  • Предлагайте upsell оферти: например втори продукт на половин цена или по-скъп продукт, но с по-добри характеристики.

Customer Lifetime Value (CLV)

Това е стойност, която показва колко печелите в дългосрочен план от един клиент (през цялото време, докато пазарува от вас). Тя е важен показател за лоялността на купувачите ви.

Как да увеличите customer lifetime value?

  • Създайте ангажирана аудитория, като редовно публикувате качествено и интересно съдържание в блога, нюзлетъра и социалните медии.
  • Подобрете поддръжката си – и отделяйте специално внимание на клиентите, които харчат повече в онлайн магазина ви.
  • Предлагайте специални промоции за лоялни купувачи. Прочетете повече по темата.

Cart Abandonment Rate (CAR)

Това е процентът на изоставените колички. Някои статистики сочат, че средният cart abandonment rate в е-commerce е около 70%.

Как да намалите този процент?

  • Изпращайте напомнящи имейли на потребителите при изоставена количка.
  • Улеснете процеса по завършването на поръчката (checkout).
  • Бъдете прозрачни в ценообразуването и не показвайте скрити такси на последния етап от поръчката.

Click-through rate (CTR)

Това е отношението между потребителите, видели някоя ваша реклама, и тези, които са я кликнали. По-висок CTR означава повече трафик към сайта ви.

Как да увеличите този показател?

  • Показвайте на потребителите релевантни реклами с предложения, от които се интересуват.
  • Създавайте грабващи визии и послания, които карат потребителите да прочетат повече. Обърнете специално внимание на заглавията на рекламите.
  • Тествайте различни формати и криейтиви, за да откриете кои от тях работят най-добре за вас и са с най-висок CTR.

Customer Acquisition Cost (CAC)

Цена за привличане (придобиване). Това е сумата за реклами, която харчите за придобиването на всеки клиент в онлайн магазина си.

Как да намалите тази стойност?

  • Проучете добре аудиторията си, за да показвате правилните реклами на правилните хора.
  • Предлагайте промоции за първа поръчка.
  • Стартирайте ремаркетинг реклами.

Return on Ad Spend (ROAS)

Отразява възвръщаемостта от инвестицията в реклама. Показател, който ще откриете в рекламните платформи като Meta и Google Ads. С него можете да определите ефективността на конкретна ваша кампания или реклама. По-висока стойност означава повече печалби от конкретната активност.

Как да увеличите ROAS?

  • И тук е ключово да обърнете внимание на качествените и грабващи рекламни визии и послания.
  • Тествайте, тествайте, тествайте. Изпробвайте различни варианти за посланията и форматите на криейтивите, както и за таргет аудиториите.
  • Проучете възможностите на платформите за реклама и опциите за оптимизации на бюджета, таргетиране и bidding.

Разбира се, това далеч не са всички KPIs за е-commerce, които съществуват, а само някои от най-основните. В следващи статии ще ви представяме в детайли още ключови показатели.

Как да следите своите KPIs?

  • Най-мощният инструмент за маркетинг анализи, който всеки онлайн предприемач трябва да познава, е Google Analytics – там ще откриете детайлна информация за описаните по-горе, както и много други KPIs. GombaShop™ предлага за клиентите си много лесна и удобна интеграция с инструмента.
  • Платформите за реклама като Meta и Google Ads ви предоставят данни за някои от описаните показатели (например ROAS и CTR), както и много други.
  • Ключова информация за клиентите и поръчките ще откриете и в администрацията на GombaShop™ магазина си.

Препоръчваме ви да прочетете и нашето детайлно ръководство за маркетинг анализи, за да научите повече за Google Analytics, както и статистиките в администрацията на GombaShop™.

Искате да създадете собствен онлайн магазин с всички необходими инструменти, детайлни анализи и лесна интеграция с Google Analytics? Регистрирайте се сега в GombaShop™ и се възползвайте от безплатен 14-дневен тестов период и 40% отстъпка при сключването на годишен абонамент. Започнете тук.