5 често срещани грешки при стартирането на онлайн бизнес

Последно обновяване: 29 март 2022

5 често срещани грешки при стартирането на онлайн бизнес
В нашия над осемгодишен опит в предлагането на
лесно и достъпно е-commerce решение сме наблюдавали старта и развитието на много бизнеси.

И има някои грешки, допускани от онлайн търговците, които забелязваме отново и отново. За да ви улесним (и за да не ги допускате вие), в тази статия ще ви представим най-често срещаните от тях.

1. Нереалистични очаквания

Много хора мислят, че след като стартират своя онлайн магазин, бизнесът им ще потръгне с лекота и ще започне да печели за нула време. Само след няколко седмици обаче се оказва, че това не е точно така.

Сериозният бизнес изисква сериозно проучване, работа и отдаденост. И за да развиете своя онлайн магазин, ще е необходимо време. Оставете настрани мечтите за бързо забогатяване и вместо това обърнете внимание на важните елементи, които ще ви помогнат да изградите печеливша дългосрочна стратегия:

А всичко това започва с подготвянето на вашия бизнес план.

2. Липса на ясно определен бизнес план

Накъде без него? Съставянето на бизнес план е ключова част от изграждането на устойчив бизнес и начин да се отличите от конкуренцията си. Много преди да стартирате магазина си, трябва да знаете какво ще продавате, на кого ще го продавате и как ще достигате аудиторията си. Ще се изненадате колко малка част от онлайн търговците го правят.

Едно добро начало е да попълните Business Model Canvas. Това е шаблон, с който лесно ще опишете най-важното за бизнеса си: цели, таргет аудитория, канали, предимства и други. След това, когато взимате ключови решения или например се подготвяте за партньорство или рекламна кампания, ще можете да ги съобразите с основните си цели, описани в Canvas-a.

Прочетете повече за съставянето на бизнес план в нашата статия.

3. Лошо планиране на разходите

Началото винаги е трудно. През първите месеци в е-commerce не само ще учите нещо ново всеки ден – тогава ще са и най-големите ви финансови изпитания.

Много вероятно е да минат поне няколко месеца, преди да достигнете своя break-even point (момента, в който вече продавате на печалба). Затова трябва не само да имате атрактивни предложения, но и достатъчно финансови средства.

Ето няколко съвета, които ще са ви полезни в това отношение:

  • Предвидете всички свои разходи: за набавяне на продуктите, платформа за онлайн търговия, счетоводство, склад и други. Имайте предвид, че е възможно да се появят и много неочаквани разходи (например повишаване на цени или необходимост от подобряване на продуктите ви).

  • Преди да стартирате, препоръчваме да имате спестени средства поне за няколко месеца нормално функциониране на бизнеса ви (дори при сценарий, в който почти нямате продажби).

  • Не пренебрегвайте всички други възможности. Колкото и да е добра идеята ви, не бъдете “all-in” в нея. Ако имате възможност за допълнителни доходи и друга работа, възползвайте се от тях в началото.

4. Грешен избор на е-commerce решение

Сайт, създаден от нулата, SaaS платформа или marketplace? Много стартиращи онлайн търговци са изправени пред тази дилема. Лесно е да откриете отговора ѝ: e-commerce решението, което изберете, трябва да е съобразено с продуктите, финансовите ви възможности и плана ви за развитие.

Ако ще стартирате малък бизнес, не допускайте грешката да инвестирате много време и средства в custom решения. Препоръчваме ви да се възползвате от предимствата на SaaS платформите – с тях ще стартирате бързо, ще спестите много разходи и ще можете да инвестирате повече време и усилия в рекламирането на магазина си.

Прочетете още по темата:

5. Пренебрегване на обратната връзка от клиентите

Как да разберете дали бизнесът ви решава правилния проблем и дали помагате на клиентите си? Като наистина ги слушате. Много стартиращи онлайн бизнеси пренебрегват мненията на клиентите си – а те са изключително важни в началото и ще ви помогнат да избегнете много грешни решения.

Не забравяйте, че това е маратон, а не спринт. Не се стремете просто да генерирате бързи продажби. Мислете за всеки потребител като за потенциален дългосрочен клиент и се вслушвайте в обратната връзка за продуктите, обслужването и ефективността на онлайн магазина ви.

Прочетете повече:

Вече имате изграден бизнес план и идеи за развиването на собствен онлайн магазин? Превърнете ги в реалност с GombaShop™. Сега можете да стартирате магазин с безплатен 14-дневен тестов период и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.