Дропшипинг – откъде да започнете?
През последните години дропшипинг моделът става все по-популярен в България. Много онлайн търговци го избират като лесна опция да стартират собствен онлайн бизнес, който не изисква голяма инвестиция.
Искате и Вие да сте сред тях? В тази статия ще откриете цялата необходима информация! Тук ще Ви запознаем в детайли с дропшипинг модела и ще ви представим няколко полезни съвета за стартиращи бизнеси. Да започваме!
Какво е дропшипинг?
Най-просто казано: дропшипинг означава да продавате продукти, които не са Ваши.
При този бизнес модел Вие купувате стоките за онлайн магазина си от избран доставчик. Получавате отстъпка за тях от доставчика (или комисионна при извършена продажба) и така продавате с по-голяма печалба.
Доставчикът изцяло се грижи за снабдяването с продуктите и изпращането им до купувачите. Като Ваши задачи остават приемането и обработването на поръчките, препращането им към доставчика, клиентската поддръжка и маркетинга на онлайн магазина Ви.
Ето как би протекъл процесът по закупуване на продукт от един дропшипинг бизнес:
-
Клиентът завършва поръчка във Вашия онлайн магазин (Например обувки на цена 50 лв.)
-
Вие препращате получената заявка към доставчика и предоставяте данните за доставка (Купувате обувките от доставчика за цена 35 лв.)
-
Доставчикът подготвя поръчката и я изпраща към клиента Ви. (Печалбата за Вас е 15 лв.)
Интересното при този модел е, че за крайния купувач доставчикът остава непознат. Клиентът прави покупка от Вашия онлайн магазин и през цялото време комуникира с Вас за детайлите от поръчката си.
Продавате на печалба, без дори да притежавате продуктите. Звучи страхотно, нали? Преди обаче да преминете към създаването на такъв бизнес, е добре да сте запознати в детайли с предимствата и недостатъците му, както и с някои други ключови елементи.
Какви са предимствата на дропшипинга?
Най-голямото от тях е ниската начална инвестиция, която Ви е необходима. Благодарение на дропшипинг модела изцяло ще избегнете разходите за закупуване на материали, продукти или други консумативи. Спестявате също и от времето за изработка и можете да концентрирате усилията си в маркетинга на онлайн магазина си.
Поемате по-малко риск за всяка поръчка. Не е нужно да закупувате продукта, преди да е поръчан от клиента Ви и да сте получили парите за него.
Нямате нужда от склад. Тъй като не произвеждате сами артикулите си, не се грижите за съхранение на материалите и за складиране на готовите артикули. Освен това, дропшипинг моделът ще Ви позволи да продавате от всяка точка на света – не е необходимо да сте близо до офис на куриерска фирма.
Дропшипингът Ви предоставя голямо разнообразие от продукти. Ще имате достъп до много доставчици, всеки от които разполага с голям асортимент. Така лесно можете да разширявате портфолиото си и да тествате различни бизнес идеи.
Какви са недостатъците му?
Лесният старт в дропшипинга носи и своите минуси – например по-засилена конкуренция. Много бизнеси дори се опитват да продават на възможно най-ниската цена и с много малък марж на печалба, за да привлекат клиенти. За да се отличите сред тях, е ключово да изберете подходяща продуктова ниша, която ще Ви носи повече печалба (ще се спрем на това малко по-напред в статията).
Друг недостатък на дропшипинга е липсата на възможност за персонализиране на стоките. Ако изработвате артикулите си ръчно, имате пълна свобода да ги създадете според своите предпочитания (или тези на клиентите Ви, разбира се). Ако пък купувате на едро от доставчик, можете да се договорите за допълнително брандиране. При дропшипинга опциите са по-малко – в повечето случаи продавате продукта така, както е представен в сайта на доставчика.
Възможно е да възникнат и проблеми с наличностите и получаването на пратките. Ако доставчикът Ви е в чужбина, това естествено означава по-дълго време за обработване на поръчките. А ако възникне грешка с наличностите или изпращането на стоките, Вие трябва да поемете отговорност за нея (както споменахме, крайният клиент не знае за съществуването на доставчика).
Как да стартирате дропшипинг бизнес?
За да започнете, е необходимо да изберете подходящи продукти и да откриете своя доставчик. Ще Ви запознаем в детайли с тези стъпки по-надолу в статията.
След това сключвате договор с доставчика, в който са описани всички условия за партньорството Ви. В зависимост от споразумението Ви, можете да продавате продуктите с комисионна или да ги предлагате на избрана от Вас цена. Доставчикът трябва да Ви предостави цялата необходима информация за продуктите си (ако тази на сайта им не Ви е достатъчна): снимки, описания, характеристики и други.
Следващата стъпка е да създадете уеб сайт, на който да публикувате артикулите. Препоръчваме Ви да заложите на SaaS платформа като GombaShop™ – така ще намалите първоначалната си инвестиция и ще имате готов онлайн магазин само след няколко минути.
Как да изберете продукти за дропшипинг бизнеса си?
За да е успешен Вашият дропшипинг бизнес, трябва да откриете ниша, в която конкуренцията е ниска и същевременно има достатъчно голямо търсене.
Откъде да започнете? Една добра отправна точка са статистиките и тенденциите. Проучете основните е-commerce тенденции по света и вижте дали сред тях има идеи, които не са реализирани в България или все още имат ниска конкуренция.
Проверете и търсенето по различни продуктови категории, за да видите към кои има най-голям интерес през последните години. Подобни безплатни анализи ще откриете в сайтове като Statista.
Например все по-популярни сред дропшипинг търговците са продуктите, свързани с хобита. Когато става въпрос за любимите занимания, купувачите са склонни да похарчат големи суми. Ако откриете подходяща хоби категория, която не е наложена в България, лесно можете да я превърнете в успешен дропшипинг бизнес.
Много онлайн търговци се фокусират върху скъпи продукти като телевизори и хладилници, където маржът на печалба не е особено голям. Истината е, че аксесоарите могат да Ви донесат много повече приходи. Освен че са на по-ниски цени, те лесно може да се предлагат в пакети и при тях клиентите са склонни към импулсивни покупки.
Полезни инструменти
Вече имате първите си идеи за дропшипинг бизнес? Следващата стъпка е да ги проучите по-обстойно. По-долу ще Ви запознаем с няколко полезни инструмента, които ще Ви помогнат за това.
Google Keyword Planner. Това е безплатен инструмент, достъпен за всички с Google Ads акаунт. В Keyword Planner-a можете да проверите броя на месечните търсения за определена фраза. Инструментът Ви показва и предложения за подобни ключови думи (които може да Ви дадат идеи за по-специфична продуктова ниша).
Google Trends. Този безплатен инструмент на Google ще Ви предостави информация за обема на търсене на определени изрази, промяната на търсенето във времето, както и статистики за отделни държави. С Google Trends лесно ще откриете продукти, набиращи популярност, а също и сезонност при търсенето на определени артикули.
Facebook Audience Insights.Още един начин да откриете нишови продукти за своя дропшипинг бизнес. Facebook Audience Insights използва събраната информация за потребителите на Facebook и според въведените интереси ще Ви предостави детайли за аудиторията: пол, възраст, локация, образование, семейно положение и други.
Как да откриете и изберете доставчици?
Разбира се, можете да започнете с най-популярните платформи за търговия в света – там лесно ще откриете разнообразие от продукти на ниски цени. Съветваме Ви обаче да проучите добре всеки чуждестранен доставчик, преди да му се доверите. Ето няколко основни насоки, които да следвате:
-
Запознайте се с продуктите, които предлага. Смятате ли, че са достатъчно качествени? Пасват ли на нишата, която сте проучили предварително? Имат ли достатъчно поръчки и добри ли са отзивите на клиентите?
-
Имат ли продуктите достатъчно снимки и добри описания?
-
Предлага ли доставчикът и други подходящи артикули, които по-късно да включите в онлайн магазина си?
-
Лесна ли е комуникацията с доставчика?
Вече има и много български сайтове, които предлагат продуктите си за дропшипинг бизнеси. Няколко Google търсения с подходящата фраза (дропшипинг дрехи, дропшипинг аксесоари и т.н.) ще Ви дадат достатъчно полезни резултати.
Някои големи български сайтове поместват подобна информация в секциите Франчайз и Станете наш партньор. Но нищо не пречи и сами да се свържете с избран от Вас онлайн магазин, за да попитате дали са отворени към такова партньорство.
Няколко съвета за успешен старт в дропшипинга
Преди всичко: опитайте се максимално да намалите рисковете. Тук ще Ви помогнат както първоначалното проучване (на продуктовите ниши и на доставчиците), така и разумното изразходване на средства. Не инвестирайте в скъпи е-commerce решения и не влагайте огромни средства в реклама, преди да сте запознати добре с аудиторията си.
Друг ключов елемент е обработването на пратките. Преди да опишете времето за доставка и другите детайли в сайта си, се запознайте подробно със сроковете на доставчиците си. Уточнете с тях предварително дали е възможно да има забавяния или други обстоятелства, за които да сте подготвени.
Осигурете добра поддръжка. Запознайте се добре с продуктите, които ще предлагате, и бъдете готови да дадете цялата необходима информация на клиентите си. При възникнали проблеми с доставките, се старайте да реагирате максимално бързо и при необходимост да компресирате за възникнали грешки. Научете повече за клиентската поддръжка.
Развивайте се постепенно. Препоръчваме Ви да започнете само с няколко продукта от един доставчик. Ако сте доволни от резултатите, постепенно можете да разширите портфолиото си, както и да сключите партньорства с повече доставчици.
Бъдете търпеливи. Трябва да сте наясно, че е съвсем възможно първата Ви дропшипинг идея да не донесе голям успех. Изпробвайте различни варианти и при необходимост направете допълнителни проучвания, но преди всичко – не спирайте да експериментирайте!
Вече имате идея за дропшипинг бизнес и сте избрали подходяща продуктова ниша? Създайте своя онлайн магазин с GombaShop™ и направете своя старт в е-commerce по-лесен! Ако се регистрирате сега, ще получите 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.