Ценообразуването и защо е важно? 5 съвета за печеливш онлайн магазин

Последно обновяване: 1 март 2021

Ценообразуването и защо е важно? 5 съвета за печеливш онлайн магазин

Добрата бизнес идея и качествените продукти не са напълно достатъчни – ако не изберете правилните цени за артикулите си, едва ли ще имате много продажби.

Ценообразуването е една от най-важните стъпки за всеки онлайн бизнес и изисква много проучване и усилия. Добрата новина е, че ако следвате няколко основни съвета, ще увеличите шанса си за успех в дългосрочен план.

1. Определете базовата цена на продуктите си

Това е сред решаващите фактори дали ще продавате на печалба. Как да определите базовата цена? Започнете, като изчислите себестойността на всеки продукт. Или по-просто казано – колко ви струва на вас всеки един артикул.

Ако се занимавате с дропшипинг, това изчисление е лесно. Необходимо е просто да сметнете цената, за която поръчвате всяка от стоките (прибавете и сумата, която плащате за доставка).

Малко по-специфично е, когато предлагате изработени от вас артикули. Тогава трябва да сметнете всички разходи за материалите, пакетирането, а също и заплащане за времето, което ви отнема изработката. Звучи като тежка задача, но със сигурност си заслужава!

Сега идва и най-приятният момент – да определите своя марж на печалба. Това е процентът, който печелите за всеки продаден продукт.

Ето един пример:

Предлагате ръчно изработени обеци.

Себестойността им (материали + заплащане за времето за изработка + пакетиране) е 10 лева.

Искате да ги продавате с 60% печалба.

Базовата цена, за която предлагате обеците си, е 16 лева.

Печалба от 60% звучи страхотно, нали? За съжаление не е толкова просто – има още няколко фактора, които трябва да предвидите.

2. Не забравяйте фиксираните разходи

Разбира се, разноските за изработването или снабдяването с артикули не са единствени – трябва да предвидите и фиксираните разходи. Те може да включват такса за SaaS платформа, домейн, наем за склад (ако имате повече продукти), счетоводни разходи.

Добра идея е да пресмятате фиксираните си разходи на месечна или годишна база. Опишете в таблица колко харчите за всички тези категории и сметнете общата сума. Ако фиксираните ви разходи са твърде високи или дори не сте на печалба, помислете за промяна на базовата цена или как да намалите разноските си.

3. Проучете добре конкуренцията

Сега идва моментът да обърнете внимание и на другите брандове. Проучете онлайн магазините, които предлагат същата категория продукти на еднаква (или подобна на вашата) аудитория.

  • Какви са цените на артикулите им?

  • Колко са наложени на пазара?

  • Имат ли клиентите доверие към тях?

  • Има ли съответствие между цена и качество?

След като се запознаете с цените при конкурентите, трябва да съобразите своите с тях. Ако базовата ви цена е твърде висока или твърде ниска спрямо тази на другите брандове, без да има реалистична причина за това, може би трябва да я преосмислите.

4. Избягвайте прекалено високи или ниски цени

Много стартиращи магазини взимат смели и рискови бизнес решения, за да се откроят сред останалите брандове.

Едно от тях е продаването на твърде ниски цени. С него бизнесите се опитват да “изпреварят” конкуренцията, като предлагат най-евтините продукти на пазара. Това може да работи за големи вериги магазини, но при малките и средните онлайн търговци е различно. С подобна стратегия трудно ще бъдете успешни в дългосрочен план. Освен това, прекалено ниските цени създават подозрение за качеството на стоките ви – особено като се съчетаят с факта, че все още не сте популярни и тепърва ще изграждате доверие към бранда си.

От друга страна, рискът от твърде високи цени е ясен – никой няма да поръча продуктите ви, ако са прекалено скъпи. Някои брандове умишлено залагат на високи цени, за да представят предложенията си като премиум. Това може да е ефективно и за вашия бизнес (например ако предлагате уникални, ръчно изработени продукти), но все пак бъдете внимателни.

5. Тествайте!

Най-добрите изводи за цените си ще получите, като тествате с реални клиенти. Първите ни четири съвета са важни отправни точки – но само след стартирането на магазина си ще разберете дали сте взели правилните решения.

Не забравяйте, че онлайн търговията е динамична среда. Постоянно се сменят тенденциите, интересите към различни видове продукти, конкурентите... а също и разходите за бизнеса ви. За да сте успешни, не спирайте да експериментирате. Следете в анализите кои са най-продаваните артикули и изпробвайте нови механизми за промоции, за да привлечете повече клиенти.

Искате да стартирате собствен онлайн бизнес с всички необходими инструменти за управление на продуктите и промоциите? Създайте своя GombaShop™ магазин сега и се възползвайте от отстъпката при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.