Как да стартирате бизнес с абонаментен модел?
Бизнесът с абонаментен модел работи на доста прост принцип. Чрез него вие предлагате на клиентите си удобен начин да пазаруват през определен интервал от време стоки, от които имат нужда, или които харесват.
Същевременно този модел е много перспективен – някои проучвания прогнозират, че пазарът на бизнесите с абонаментен принцип ще нарасне до почти 500 милиарда долара към 2025.
Заслужава си да проучите повече за него, нали? Е, попаднали сте на точното място. Това ще е вашето детайлно ръководство за стартирането на онлайн бизнес с абонаментен модел в България. Да започваме!
1. Защо си заслужава да стартирате такъв бизнес?
Не е случайно, че този модел е толкова популярен. Хората му се доверяват, защото им предоставя голямо удобство – спестява им време и освен това потребителите няма как да забравят да поръчат любимите си продукти.
Ето какви са предимствата за вас:
- Имате постоянен поток от доходи. Благодарение на абонаментния модел ще получавате редовни приходи от вашите клиенти на месечна или годишна база. Това ще ви помогне и да изградите по-стабилна и предвидима стратегия. Ако имате приблизителна оценка колко ще получавате от продажбите, по-лесно ще планирате разходите на бизнеса си и инвестициите си.
- По-малко разходи за маркетинг. Както може би знаете, необходимите инвестиции в реклама са много по-ниски за завръщащите се клиенти. А те са много повече при бизнесите с абонаментен модел.
- Висока лоялност на клиентите. Ако развивате добре абонаментния си бизнес, ще изградите група от изключително лоялни завръщащи се купувачи. Така също ще създадете по-разпознаваем и запомнящ се бранд.
- Лесно ще подобрявате продуктите и обслужването си. Колкото по-често имате контакт с клиентите си, толкова по-лесно можете да подобрите продуктите и онлайн магазина си. Потребителите ще ви предоставят полезна обратна връзка и ще ви дадат нови идеи – затова не пренебрегвайте комуникацията с тях.
2. Основни стъпки при стартирането на такъв тип бизнес.
Ключовите етапи съвпадат с тези за създаването на класически онлайн бизнес. Но има и някои специфики, с които е добре да сте запознати. Ето какви са основните стъпки:
- Открийте печеливша ниша. Какви са продуктите, от които клиентите ще имат нужда редовно? Има ли достатъчно търсене за тях? Какъв е потенциалът за растеж? Преди да вложите средства в бизнеса си, е важно да проучите детайлно тези въпроси.
- Проучете конкурентите. Запознайте се с онлайн бизнесите, които са във вашата ниша. Разгледайте какви точно продукти предлагат, какви са предимствата на бранда им, какви са цените им и как можете да се отличите от тях.
- Създайте завършен продукт. Определете какво точно ще продавате, дали и какви артикули ще комбинирате и как да ги презентирате по най-добрия начин. В следващата секция от ръководството ще ви дадем насоки за това.
- Определете цената. Тя трябва едновременно да е изкушаваща за потребителите и да ви носи достатъчно голяма печалба. Не забравяйте да предвидите и отстъпка – когато продавате в пакети, продуктите трябва да излизат по-евтино за клиентите ви. Вижте още полезни съвети за ценообразуването.
- Създайте онлайн магазин. Ако искате да стартирате бързо и без да харчите много средства, ви препоръчваме SaaS (Software as a service) платформа като GombaShop™. Това ще ви позволи да се фокусирате върху маркетинга и подобряването на продуктите си, а не да се занимавате с дизайн и програмиране или да плащате на някого за това.
- Маркетирайте бизнеса си. Ако не инвестирате в реклама, няма как да откриете достатъчно клиенти и да сте успешни онлайн. Прepoръчваме ви да прочетете ръководствата ни за реклама в раздела “Полезно”.
3. Популярни видове онлайн бизнес с абонаментен модел.
Вече знаем колко перспективен е пазарът и как да се подготвите за старта. Сега е време да преминем към вълнуващата част – конкретни идеи за такъв бизнес.
Продукти, от които клиентите имат нужда редовно
Този модел дава възможност на клиентите ви да се снабдяват с необходимите за тях продукти редовно: например витамини, четки за зъби, самобръсначки и други. Така те на практика автоматизират пазаруването си и спестяват време и средства.
А основното предимство за вас е, че си гарантирате висок процент завръщащи се купувачи.
Пример: Имате онлайн магазин за хранителни добавки. Напишете на опаковката за колко дни (дози) е достатъчна тя. Във формата за поръчка добавете опция за доставка на този интервал от време – и им предложете допълнителна отстъпка, ако се абонират за регулярна покупка.
Кутии с подбрани продукти
Много купувачи пазаруват не само заради артикула, а за целия потребителски experience. Ако създавате тематични кутии, не само ще създадете уникален продукт, а и ще зарадвате приятно потребителите.
Има различни опции за този бизнес модел, които можете да изпробвате:
- Създавайте сетове. Съчетайте продукти от своя онлайн магазин, обвързани с определена тематика или рутина (например предложения за вечерни козметични ритуали за кожата).
- Комбинирайте продукти от други брандове. Това е нестандартна идея, с която можете да развихрите въображението си (например: създайте подаръчен сет На планина, в който има тениска с тематичен забавен надпис, метално канче и бутилка).
- Mystery boxes. Изненадата понякога е голяма мотивация за покупка. Използвайте някоя от горните две идеи, но не казвайте на клиентите какви точно продукти се съдържат. Брандирайте кутията по подходящ начин, за да постигнете още по-впечатляващ резултат. И всеки месец можете да сменяте съдържанието на кутията.
- Дайте възможност на потребителите сами да създават кутиите си. Предложете им опции да избират продуктите вътре, размера им, цветовете и други.
Дигитално съдържание
Не е задължително абонаментите да са само за физически продукти. Има много успешни онлайн магазини, които предлагат премиум дигитално съдържание. Ето няколко идеи:
- Продавайте електронни книги и ръководства, които да се теглят като .pdf файл, например. Можете да качвате ново съдържание всеки месец и да предлагате отстъпка за хората, които се абонират за него.
- Създайте услуга тип Patreon, в която хората могат да се абонират за допълнително съдържание. Тази идея е много подходяща, ако сте творци или създатели на видео съдържание.
- Създайте серии от курсове, които се обновяват на определен период от време. Тази идея е много подходяща за фитнес и йога инструктори, учители, маркетинг и финансови специалисти.
Голямото предимство на курсовете и другите дигитални продукти е, че ги създавате веднъж, а ги продавате многократно. Това означава, че имате голям марж на печалба. Но все пак имайте предвид, че в тази област се конкурирате с хората, които предлагат безплатно съдържание. За да ви изберат потребителите, трябва да им предложите нещо наистина стойностно.
4. Съвети за успешен бизнес с абонаментен модел.
Онлайн магазинът с абонаментен принцип е за предприемачи, които мислят дългосрочно. Вместо да мислите за бързи продажби, се фокусирайте върху създаването на добре работещ бизнес модел. Ето няколко насоки:
- Създайте добро потребителско преживяване. Като начало, следвайте няколко основни стъпки, за да подобрите ползваемостта на сайта си. Обърнете специално внимание на checkout процеса: купувачите трябва лесно да се ориентират какви са условията на абонамента, каква е отстъпката и дали могат да персонализират поръчания продукт. Не пропускайте да добавите и всички популярни методи за плащане.
- Предложете опции за връщане на артикулите и прекратяване на абонамента. Никой клиент не иска да се ангажира дългосрочно с продукт, който не харесва, нали? Опишете ясно тези условия в сайта си и ги покажете на видно място в сайта си. Послания от вида Лесно връщане, Можете да се откажете по всяко време ще ви помогнат да получите повече продажби.
- Брандингът е важен. Ако предлагате кутии с подбрани продукти, това е ключов елемент. Създайте красива опаковка, която привлича вниманието – все пак това е първото, което потребителите ви ще виждат.
- Развивайте продуктите си. Да, много е приятно да измислите веднъж продукта си и да знаете, че клиентите ви ще го купуват редовно. Но не разчитайте само на това. Старайте са да подобрявате всяко от предложенията в онлайн магазина си и създавайте нови пакети (с различни размери, цена и тематика).
- Поддържайте връзка с клиентите си. И тук нямаме предвид само класическото съобщение, с което им благодарите за поръчката. Комуникирайте си често с тях, споделяйте постовете и сторитата, в които ви тагват, изненадвайте ги.
- Поддържайте нюзлетър. Този маркетинг канал перфектно си пасва с абонаментния модел. Вие ще знаете какво купуват от вас клиентите ви и колко често. Така можете да създадете тематични имейли с полезно съдържание и оферти за тях. Например, ако са купили сет за грижа за кожата: след завършването на поръчката им изпратете имейл с по-детайлна информация за използването на продуктите ви и полезни съвети, а към края на месеца, (когато сетът ще е на изчерпване), им напомнете да поръчат нов. Можете да им предложите и допълнителна отстъпка. Вижте пълното ни ръководство за имейл маркетинг.
Независимо дали ще продавате продукти или услуги, стартирането на такъв бизнес е интересно и предизвикателно начинание. Следвайте нашите съвети и не спирайте да подобрявайте онлайн магазина си и да експериментирате.
Готови ли сте да стартирате собствен бизнес с абонаментен модел? Ако изберете GombaShop™, ще получите всички необходими инструменти, за да продавате онлайн. Стартирайте сега и се възползвайте от безплатен 14-дневен тестов период и 50% отстъпка при сключване на годишен абонамент. Започнете тук.