Що е то "изоставени колички" и как да се възползвате максимално от тази функционалност?
Проучвания сред електронните магазини в световен мащаб, провеждани през последните години, показват, че средно около 70% от всички започнати поръчки не се финализират, a биват „изоставени“ (abandoned). Взимайки под внимание усилията, които търговците полагат ежедневно за привличане на нови клиенти, изграждане на стратегии и оптимизиране на сайтовете си, тази статистика може да бъде стряскаща.
Въпреки, че изоставените поръчки в онлайн магазина на пръв поглед изглеждат като нещо изключително проблемно и разочароващо, те се оказват и чудесна възможност за търговците. Ето защо истински добрите решения за електронна търговия (каквото е и GombaShop™), притежават функционалност, наречена „Изоставени колички“ или още позната като “Abandoned carts”.
Как работи тя?
Благодарение на опцията „Изоставени колички“ се генерира и систематизира информация за клиенти, които са започнали поръчка в онлайн магазина – добавили са продукти в кошницата, въвели са своите данни, но така и не са натиснали бутона „Поръчай“. Събраната от системата информация варира за всяка една „изоставена количка“ и зависи както от алгоритмите на платформата, така и от това какви действия е извършвал потребителя, докато е разглеждал онлайн магазина. Благодарение на данните за тези незавършени поръчки, търговците могат да се сдобият с информация за контакт с клиентите, кои стоки са избрали, на коя стъпка от процеса са се отказали и т.н. Подобни функционалности могат да бъдат разработени и с много добавени ползи за търговците. В системата GombaShop™, например, за всяка изоставена поръчка се генерира линк, водещ към онлайн магазина и позволяващ тя да бъде завършена лесно и бързо.
Какво дава на търговците описаната по-горе функционалност?
Причините за подобно потребителско поведение са много и разнообразни, но това не означава, че тези продажби са категорично загубени. Изоставените колички са възможност да ангажирате отново потребители, които вече ви познават, установявайки дългосрочна връзка с тях и монетизирайки тяхното отминало посещение.
Множество са маркетинговите похвати, използвани с цел ангажиране на клиенти, изоставили своите поръчки без да завършат процеса на покупка, които вие също можете да приложите.
Ето и няколко примера:
• Изпращане на имейл (E-mail remarketing) – Напомнете за себе си и за всички предимства, които предоставяте на клиентите си. А защо да не им дадете и допълнителни облаги – отстъпка за избраните продукти, безплатна доставка или специален промокод, например? Подобни маркетингови стимули, като отстъпки и преференции, са задължителни в подобна комуникация, когато клиент веднъж вече се е отказал от поръчка.
Статистиките сочат, че най-подходящото време за изпращане на подобно съобщение са първите 24ч. след изоставяне на поръчката, така че не отлагайте. Следете секцията с изоставените поръчки регулярно и не пропускайте шанс да се свържете с клиент. Подобни потребители са с много по-висок потенциал от други, които все още не са проявили (и е възможно никога да не проявят) интерес към вашия бранд и/или продукт.
• Обаждане по телефона – Директният контакт е един от най-добрите похвати за възстановяване на „изоставени колички“. Няма нищо по-убедително от личната комуникация, благодарение на която можете да поговорите с клиента и да обсъдите подробно цялостното му преживяване във вашия онлайн магазин. Попитайте своите клиенти, дали нещо при завършването на поръчката не ги е затруднило и предложете своята помощ. Интересувайте се от мнението им за продукта, попитайте ги коя е била причината за отказа. Накарайте ги да се почувстват специални, предлагайки персонална отстъпка при определени условия.
Подобна практика изисква повече ресурс, но обратната връзка, която ще получите е чудесна компенсация за усилията.
• Ретаргетинг реклама – В случай, че разполагате с необходимата информация (страници с разглеждани продукти, имейл адреси и т.н.) бихте могли да създадете ремаркетинг списъци в Google Adwords, Facebook или други рекламни платформи и да „облъчвате“ потребителите със силата на ремаркетинг рекламите. Когато подготвяте рекламните послания и изображения, наблегнете на предимствата, които вашия продукт / бранд би донесъл и които вероятно не са били забелязани – безплатна доставка, специални промоционални условия и други. Така всеки напуснал сайта ви и сърфиращ в други такива ще има възможност да разбере защо вашия онлайн магазин е най-добрия избор. И да се завърне в него.
Какви са най-честите причини за „изоставените колички“ и как можем да намалим процента на незавършените поръчки?
Идентифицирането на причините за изоставените колички ще ви позволи да концентрирате усилията си не само в посока правилните маркетингови похвати за тяхното възстановяване, но и намаляването им в процентно отношение чрез елиминиране или „приглушаване“ на стимула, който ги предизвиква.
Основните и най-чести причини за отказ от завършване на поръчка можем да обобщим и сведем до следните 8 -
- Неприятна изненада от рязкото покачване на цената на поръчката при калкулирането на доставка и други допълнителни такси.
- Съмнения, относно прозрачността и сигурността на разплащателните методи.
- Неочаквано изоставяне на компютъра/устройството.
- Клиентите правят проучване на цените с цел поръчка по-късно или закупуване на продукта от конкурент.
- Липса на достатъчно алтернативи за разплащане.
- Липса на достатъчно алтернативи за доставка.
- Чекаута не е оптимизиран за мобилни устройства или е прекалено сложнен.
- Поръчката не може да бъде завършена без наличието на регистрация в сайта.
Избягвайте добавянето на такси, които не са предварително обявени. Комуникирайте условията за доставка ясно и предварително. Потърсете възможност за предоставяне на максимално добри условия и цени на доставка, сключвайки договори със спедитори, както и гъвкави опции за доставка – като доставка до адрес и офиси на спедиторски компании. Безплатната доставка винаги е стимул за поръчка и ако можете да я предоставите при определени условия – направете го.
Екипът на GombaShop™ е винаги на разположение, за да ви да ви даде информация за предоговорените преференции и отстъпки, които клиентите на платформата получават при използването на интегрираните в нея модули на спедитори. Не се колебайте да се свържете с нас!
Предоставете няколко опции и варианти за разплащане, познати за пазара, на който оперирате. Така ще бъдете достатъчно гъвкави за предпочитанията на различните типове клиенти – онези, които предпочитат да платят бързо, с карта и онези, които все още подхождат с недоверие към директните картови разплащания, предпочитайки наложения платеж.
Един от най-важните елементи на онлайн магазина и фактор, за осъществяване на покупка – това е така наречения checkout или страниците за завършване на поръчка. Купувайки онлайн, всеки потребител има нужда първо от стимули, които да провокират доверието му и второ, улеснен път за достигане на крайната цел. Накратко, страниците за завършване на поръчка трябва да са целенасочени, лесни за навигация, с възприемчива визия, изискващи само наистина необходимата информация - нищо излишно и задължително, задължително оптимизирани за мобилни устройства.
Какво имаме предвид?
По-долу, чрез реален пример, изобразяваме нашите съвети, относно някои ключови елементи от checkout-а:
(На снимката виждате страниците за финализиране на поръчка на shop.spizing.com - онлайн магазин, базиран на GombaShop™.)
За съжаление често не можем да повлияем върху естественото поведение на един или друг човек. Ето защо не винаги бихме могли да повлияем предварително върху процеса на поръчка или неосъществяването на такава. В тези случаи, мощен инструмент остава навременната последваща реакция - напомнянето и стимулиране завършването на покупка чрез представените по-горе похвати или други такива. Важното е да не подценявате "изоставените колички" и да се възползвате максимално от възможностите, които дава тази функционалност. Позитивите от положените усилия няма да закъснеят.
Ако все още нямате собствен онлайн магазин, можете да го създадете само за няколко минути тук. В случай, че вече сте горд собственик на собствен онлайн бизнес, базиран на GombaShop™, вижте къде можете да откриете опцията "Изоставени колички".